Antonio Filosa, die onlangs tot het hoofd van Stellantis is gepromoveerd, wil breken met het erfgoed van Carlos Tavares. Hij baseerde zijn strategie op de winstgevendheid per voertuig, gestimuleerd door hogere prijzen, naar het voorbeeld van het beleid van Peugeot, dat zich onder andere met Volkswagen wilde meten. Dat leverde in 2023 een uitzonderlijke marge op, maar ging gepaard met dalende volumes in Europa en de Verenigde Staten. Met onderbenutte fabrieken en een verzwakte commerciële positie lijkt die koers vandaag niet langer houdbaar, zeker in de ogen van de aandeelhouders. Precies daarom kiest Filosa nu voor het pad in de tegenovergestelde richting: verloren terrein heroveren, zelfs als dat op korte termijn ten koste gaat van de winst.
Prioriteit voor volumes en rem op elektrisch rijdenVolgens eensluidende informatie zal het toekomstige strategische plan in eerste instantie focussen op het heroveren van volumes. In de Verenigde Staten bedraagt het marktaandeel van de groep nog slechts 8%, tegenover 12,5% in 2020. Om die erosie te stoppen, wil Stellantis sterker inzetten op zogenoemde ‘tactische’ verkopen: vloten met lage marges en kortetermijnverhuur — precies de kanalen die Tavares omwille van de winstgevendheid systematisch had geschuwd. De bijdrage van die tactische verkopen aan het resultaat blijft beperkt, maar ze vergroten wel de zichtbaarheid van de modellen en laten toe de productielijnen, die momenteel op halve kracht draaien, beter te benutten. Stellantis rekent daardoor op een beduidend lagere marge in 2025, rond 5%, waarna vanaf 2027 geleidelijk opnieuw betere prestaties worden verwacht.Een andere belangrijke koerswijziging betreft een verandering in productprioriteiten. De elektrische transitie, die tot nu toe centraal stond in de strategie van Stellantis, verliest haar rol als belangrijkste investeringsmotor. Dat heeft alles te maken met de internationale context: neerwaarts bijgestelde verkoopdoelstellingen, een onzekere markt en versoepelde regelgeving in de Verenigde Staten. Antonio Filosa wil de ontwikkeling daarom opnieuw richten op meer betaalbare modellen, beter afgestemd op de reële marktomstandigheden. Elektrificatie blijft wel een factor, maar niet langer de strategische pijler.DS en Lancia in het vizier?
Het meest delicate dossier is echter de structuur van de merkenportefeuille zelf. Waar Carlos Tavares categorisch weigerde te raken aan de ‘constellatie’ van 14 merken, zet Antonio Filosa de deur open voor schrappingen. Vooral DS Automobiles en Lancia, die al langer verzwakt zijn, staan bovenaan zijn lijst. Filosa laat daar geen twijfel over bestaan en wijst op de rampzalige cijfers, die voor zich spreken: tot oktober 2025 is DS met meer dan 21% teruggevallen, goed voor nog slechts 0,2% marktaandeel, terwijl Lancia zelfs 68% verloor en nog maar 0,1% van de Europese markt vertegenwoordigt. Ook Maserati staat onder druk door een forse terugval, al is de positionering van dat merk anders.Stellantis evalueert momenteel de langetermijnrelevantie van elk merk, met bijzondere aandacht voor diegene die elkaar overlappen in hetzelfde segment of kampen met een structureel imagoprobleem. Antonio Filosa heeft nog geen knopen doorgehakt, maar de uitkomst zou wel eens streng kunnen zijn. Sommige analisten wijzen er wel op dat Filosa’s historische band met het voormalige FCA (Fiat Chrysler Automobiles) Lancia mogelijk een tijdelijk respijt oplevert. In tegenstelling tot DS, waarvan het groeipotentieel als te beperkt wordt ingeschat.
In een groep waar Peugeot, Citroën en Opel het gros van de volumes voor hun rekening nemen, valt het behoud van marginale merken inderdaad moeilijk te verantwoorden binnen een strategie die inzet op concurrentiekracht. Zelfs bij een inkrimping zou Stellantis nog altijd meer merken tellen dan de Volkswagen-groep, wat aangeeft dat verdere rationalisering mogelijk blijft. De officiële presentatie van het plan van Antonio Filosa wordt in de komende weken verwacht. Intern bereiden de teams zich alvast voor op een, opnieuw, ingrijpende transformatie, na een periode waarin ze onder Tavares al stevig op de proef werden gesteld. Wordt vervolgd.