MG – iconisch Brits, bijna dood verklaard, gered met Chinees overnamegeld – heeft zijn wederopstanding in Europa niet gemist. Maak daar bij uitbreiding ook België van, want als bestverkochte Chinese merk weet het ook bij ons boven de mede landgenoten uit te torenen. Veel van dat succes ligt eraan dat het merk ook verbrandingsmotoren aanbiedt – goed voor zo’n 80% van de afzet, en vrijgesteld van die knellende extra importtarieven die voor MG tot de hoogst mogelijke behoren. Desondanks heeft de voorganger van de hier figurerende S5 EV, de ZS EV, een niet te onderschatten rol gespeeld als ambassadeur van elektrische mobiliteit voor gezinnen.Sprong voorwaartsBij zijn introductie gold de ZS EV namelijk als een van de goedkoopste elektrische SUV’s op de markt. Meteen een statement, maar als offer liet het model op vlak van actieradius, laadprestaties en rijcomfort toch nog wat te wensen over. Daarin ligt meteen een taak voor deze nieuwe S5 EV.
Het is bekend dat de Chinese merken opmerkelijk grote sprongen maken bij generatiewissels, als getuige van de snelheid waarmee ze technologisch groeien, en visueel is dat zeker de boodschap die deze S5 uitdraagt. Sportiever. Scherper. Leniger. Zijn stijl slaagt erin om de – spoiler alert! – toegankelijke prijs netjes toe te dekken. Hij ziet er duurder uit dan hij is, dus dat zit alvast goed. Maar doet hij ook een sprongetje op andere vlakken?De S5 EV maakt gebruik van het modulaire MSP-platform, dat ook onder de MG4 zit – een model dat in België en andere Europese landen goed scoort. MG positioneert zijn nieuwste SUV officieel in het B-segment, maar met een lengte van 4,47 meter en een wielbasis van 2,73 meter zit hij dichter bij grotere C-segmenters zoals de Skoda Elroq of de Renault Scenic E-Tech. En de winst van 15 centimeter wielbasis maakt hem groter dan zijn voorganger. De Belgische klanten moeten vooral uit de fleet en van bij de leasemaatschappijen komen. Dat daar het hart van de markt voor elektrische wagens zich bevindt, merk je trouwens aan het aandeel elektrisch van MG op de Belgische markt: 20 tot 25 procent. En dat daalt, dus vers bloed om de verkoop weer aan te zwengelen, is welkom.
Gemiste kansBinnenin biedt de S5 EV een aangename en opvallend modernere indruk dan zijn voorganger. Het design is sober maar overzichtelijk, met een mix van zachte kunststoffen en kunstleder. Er zijn geen glanzende oppervlakken die vingerafdrukken verzamelen, wat de gebruikservaring alvast ten goede komt. Punt van kritiek zijn de voorstoelen die door hun korte zittingen een matige steun bieden, wat zich vooral zal wreken tijdens langere ritten.Het infotainmentsysteem met een aanraakscherm van 12,8 duim oogt knap, maar de bediening kan omslachtig zijn. Weliswaar werkt de interface sneller dan bij de vorige generatie, en zijn de klimaatinstellingen bereikbaar via echte knoppen, maar het is af en toe frustrerend duimelen in de menu-indeling naar de juiste instelling. Dat er ook geen peddels achter het stuur prijken voor de remenergierecuperatie – ook dát moet je in het infotainment opsnorren – getuigt van verbeteringspunten voor de ergonomie. Een gemiste kans, want het eenpedaalrijden lukt ook niet tot volledige stilstand.
Volwassen en comfortabelBoekt de S5 met zijn rijgedrag vooruitgang? Zeker wel. Hij voelt vooral volwassener en gerijpter aan. Het onderstel is comfortabel afgestemd – iets té waardoor hij soms neigt te wiegen – en filtert oneffenheden prima weg. De besturing is licht en voorspelbaar, maar mist wat gevoel. Maar dankzij achterwielaandrijving en 231 pk in de Long Range-versie accelereert de SUV vlotter dan je het hem zou nageven.Daar zit ook het goed beteugelde gewicht (tussen 1.635 en 1.680 kilo afhankelijk van de batterij) voor iets tussen. Verder een van de redenen waarom ons testverbruik schommelde tussen 13,4 en 14,9 kWh per 100 kilometer? Beter dan het officiële WLTP-rapport, en flink voor een SUV met dit formaat. Maar goed, ook de omstandigheden waren gunstig door de warme temperaturen, het vlakke landschap en onze bedaarde rechtervoet.Als het aan de S5 lag, mocht trouwens allemaal wel wat sneller. Toen we de bebouwde kom indoken, gaf de verkeersbordherkenning een toegelaten snelheid van zowaar 120 km/u aan! Het siert MG dat het de S5 EV standaard van het MG Pilot-pakket, inclusief adaptieve cruisecontrol, actieve noodrem en rijstrookassistentie, uitrust maar de camera kan precies nog wel een oogcorrectie verdragen.
Twee batterijkeuzesVoor het snelladen op gelijkstroom ondersteunt de auto een vermogen tot 139 kW, waarmee een laadbeurt van 10 naar 80% zo’n halfuurtje duurt. Aan een wallbox met wisselstroom haal je tot 11 kW. Jammer dat er vooraan geen kofferruimte, oftewel frunk, zit om de laadkabel in op te bergen.In België begint de MG S5 EV Comfort 49 kWh vanaf 33.985 euro. Voor wie het bereik van 340 kilometer wil optrekken naar 480 kilometer, is er de Long Range Comfort 64 kWh voor 37.485 euro. Deze laatste bestaat voor 39.985 euro ook als Luxury en biedt onder andere een energiebesparende warmtepomp aan. Naast hun prijs verschilt ook de chemische samenstelling van de twee batterijen: de kleinere is samengesteld uit goedkoper maar duurzamer LFP (lithium-ijzer-fosfaat), terwijl de grotere op energierijker NMC (nikkel-manganees-cadmium) vertrouwt.
Zijn imago van prijskraker schudt deze SUV niet van zich af. Om onder bovenvermelde concurrenten te duiken, doet MG nog een inruilpremie van 2.000 euro cadeau bovenop de waarde van je oude wagen (let wel op dat de garagehouder deze premie niet in zijn overnameprijs incalculeert). Alle uitvoeringen worden standaard geleverd met een geruststellende zeven jaar garantie (of 160.000 kilometer voor de batterij).ConclusieDe MG S5 EV is geen emotionele aankoop, maar slaagt er al een pak beter in dan zijn voorganger om anders te doen geloven door zijn nieuwe designtaal en verbeterde rijgedrag. Hij is rationeel, correct geprijsd, comfortabel genoeg en praktisch. Voor wie elektrisch wil rijden zonder het budget van een Tesla of Volkswagen, is dit een solide optie. Voor budgetbewuste mensen met kinderen, die wel zin hebben in een laadpas maar niet in financiële poespas.
Voor
Vooruitgang design binnen en buiten
Veel waar voor je geld
Verbruik
Goed rijgedrag
Gewichtscontrole (op de bascule)
Cons
Rijbereik instapversie nipt
Geen frunk
Geen schakelpeddels achter het stuur
Ergonomie infotainment
Geen volwaardig eenpedaalrijden
De MG S5 64 kWh Luxury in cijfersMotor: 1 elektromotor, 231 pk en 350 Nm, NMC-batterijTransmissie: achterwielaandrijvingVersnellingsbak: enkele verhoudingL/B/H (mm): 4.476/1.849/1.621Leeggewicht (kg): 1.725Koffervolume (l): 453 - 1.441Batterij (kWh): 64.0 (netto: 62.1)0 tot 100 km/u (sec): 6,3Topsnelheid (km/u): 190 km/uRijbereik (WLTP, km): 480Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 15,5CO₂: 0 g/kmPrijs: 39.985 euroBIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 61,50 euroVerkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 100,98 euro