Als thermische tegenhanger van de Q6 e-tron onderscheidt de Audi Q5 zich door zijn echte Singleframe-grille met een honingraatmotief met grote openingen voor de koeling van de mechaniek. Voorts lijkt het een kopie van de elektrische SUV, zowel in de standaardversie als in de Sportback-uitvoering, die allebei sportief en elegant zijn. De kofferruimte van de Q5 biedt een mooie capaciteit van 520 tot 1.473 liter. De Q5 Sportback heeft in vergelijking met vroeger iets meer hoofdruimte achterin, met een dak dat minder steil daalt dan voorheen. De kofferruimte zakt hier tot 515 liter. Met neergeklapte achterbank komt het volume op 1.415 liter, of 1.388 liter in de SQ5 Sportback.Qua design overheerst soberheid, zoals gebruikelijk bij Audi. Met zijn 4 cm hogere koplampen dan in het vorige model komt de Q5 krachtiger over. Audi biedt zijn klanten acht verschillende lichtsignaturen, een detail dat sommigen zullen waarderen om hun auto te personaliseren. Achterin heeft de fabrikant met de iconische ringen de presentatie van zijn SUV verzorgd met een brede OLED-lichtstrip waarvan je de animaties ook kunt aanpassen. Positief is ook de aanwezigheid van echte uitlaatpijpen van staal, een detail dat toch meer ‘premium’ oogt vergeleken met de nep-uitlaten bij veel andere constructeurs.
Digitale wereldAls je het interieur van de nieuwste Audi’s kent, zal de binnenkant van de Q5 een déjà-vugevoel oproepen. Er zijn twee schermen van respectievelijk 11,9 en 14,5 duim voor de instrumenten en het multimediasysteem. Optioneel is een derde scherm van 10,9 duim beschikbaar voor de passagier. Dit maakt het mogelijk om het infotainmentsysteem te bekijken zonder de bestuurder af te leiden.Terwijl veel autoconstructeurs er bewust voor kiezen terug te keren naar fysieke bedieningselementen, onderscheidt Audi zich door steeds meer aanraakfuncties op het stuur en op de deurpanelen aan te bieden. Hoewel ze er aantrekkelijk uitzien door de integratie in het interieur, vergen ze wel enige behendigheid bij het bedienen. De bediening verloopt niet altijd intuïtief, omdat het er zo veel zijn. Voorts is de afwerking van zeer goede kwaliteit, maar de kwaliteit van bepaalde kunststoffen – met name bij de achterdeurpanelen – laat te wensen over voor een auto in deze prijsklasse. Een ander minpunt is dat de interieurruimte, gezien de buitenafmetingen van de auto, middelmatig is. Dit valt vooral op achterin, waar de beenruimte zeer beperkt is.
In een oude pot…De Audi Q5 staat op het nieuwe PPC-platform (Premium Platform Combustion) en is beschikbaar met drie verbrandingsmotoren van de nieuwste generatie, die allemaal zijn uitgerust met een lichte hybridisatie van 48 volt. Een kleine batterij van 1,7 kWh voedt een compacte elektromotor in de transmissie, die de thermische aandrijflijn onder meer bij acceleratie of manoeuvres ondersteunt. Bovendien kan deze motor energie terugwinnen tijdens het remmen en die hergebruiken bij het optrekken.Bij de lancering is de Q5 beschikbaar als instapvariant met de 2.0 TFSI-motor die 204 pk vermogen en 340 Nm koppel levert. Deze versie is verkrijgbaar met voorwielaandrijving of met de Quattro-vierwielaandrijving. Die laatste is wel standaard met de 2.0 TDI-motor van 204 pk en 400 Nm. Aan de top van het gamma staat ten slotte de SQ5, met een 3.0 TFSI V6 die 367 pk en 500 Nm levert. Al deze motoren worden gekoppeld aan een automatische zevenversnellingsbak met dubbele koppeling.
Niet echt verrassendTechnisch gezien lijken de Audi’s steeds meer op elkaar. Enkele maanden geleden namen we plaats achter het stuur van de nieuwe A5, die zowel de oude A4 als A5 vervangt. De rijervaring die we in die auto voelden, kwamen we opnieuw tegen in de Q5 2.0 TFSI. Discreet en met een soepele, ingetogen motor levert hij voldoende prestaties, gecombineerd met een aangename zachtheid.De relatief strakke vering en de directe, stevige besturing maken de Q5 dynamisch, al is het zeker geen sportwagen. Dankzij de adaptieve ophanging van ons testmodel en de verschillende rijmodi toont de Audi diverse karaktereigenschappen, maar blijft hij in elke situatie altijd geruststellend.
ConclusieMet de Q5 en Q5 Sportback heeft Audi het risico tot een minimum beperkt. Het biedt een aangename auto, met ideale motoren voor automobilisten die nog sceptisch staan tegenover elektrificatie. Deze keuze beperkt de ambities van het merk op de fleetmarkt. De Q5 richt zich voornamelijk op particuliere klanten. Maar met een prijs van 49.850 euro als 2.0 TFSI zonder opties, kan het hoge budget voor sommigen een afknapper zijn.
De Audi Q5 2.0 TFSI in cijfersMotor: hybride benzine, vier cilinders, 1.984 cc, elektromotor, batterij (1,7 kW), 204 pk gecombineerde vermogen en 340 Nm koppelAandrijving: op de voorwielen of vier wielen (Quattro)Versnellingsbak: automaat met dubbele koppeling, 7 versnellingenL/b/h (mm): 4.682 / 1.893 / 1.662Leeggewicht (kg): 1.835Koffervolume (l): 515-1.4150 tot 100 km/u (sec): 8,6Topsnelheid (km/u): 226 km/uVerbruik (WLTP, l/100 km): 6,5CO2: 148 g/kmPrijs: 49.850 euro BIV: Vlaanderen: 858,22 euro, Wallonië en Brussel: 867 euroVerkeersbelasting: Vlaanderen: 463,41 euro, Wallonië en Brussel: 271,39 euroEcomalus Wallonië: 0 euro
Voor
Uitstekende motoren
Levendig rijgedrag
Ruime koffer
Verbeterde hoofdruimte (Q5 Sportback)
Cons
Hoge prijzen
Verminderde afwerking
Te weinig fysieke bedieningselementen
Beperkte interieurruimte