Terwijl veel andere merken het A-segment verlaten hebben vanwege strengere veiligheidsnormen en de beperkte winstgevendheid, blijft Toyota innoveren. De vernieuwde Aygo X heeft niet alleen een frisser uiterlijk, maar is ook de eerste zelfopladende hybride in dit segment. Hij komt daarmee dichter dan ooit bij de Yaris, waarvan hij gewoonweg het volledige aandrijfgeheel overneemt.
Volwassener gewordenUiterlijk oogt de vernieuwde Aygo X een stuk zelfverzekerder, met een diepere driedimensionale grille, hertekende led-koplampen en designelementen die het cross-overkarakter extra in de verf zetten. De 76 mm langere vooroverhang – nodig om het hybridesysteem onder te brengen – geeft hem een iets langer profiel, maar doet niets af aan zijn compacte vorm. Met zijn 3,77 meter lengte blijft de Aygo X een echte stadswagen.De GR Sport-versie, het topmodel in het gamma, pakt uit met sportieve accenten: een contrasterende zwarte motorkap, specifieke velgen en een steviger afgesteld onderstel. Het uiterlijk is uitgesproken, maar zonder te overdrijven. De extra’s zijn opvallend, maar nooit opzichtig.Achteraan zijn de wijzigingen subtieler. Toch oogt het geheel robuuster dan voorheen. De Aygo X is duidelijk meer een micro-SUV voor de stad dan een klassieke stadswagen. Zijn frisse uitstraling en originele design maken hem bijzonder charmant, zeker in combinatie met het grote stoffen schuifdak, zoals op het testexemplaar dat we konden uitproberen in Toscane.
Krap interieurBinnenin focust de Aygo X op een eenvoudige en functionele ergonomie. Helaas bestaat het interieur grotendeels uit harde plastics, die je overal terugvindt: op het dashboard, de deurpanelen en andere oppervlakken. Gelukkig zit het geheel goed in elkaar en zorgt het design voor een visuele oppepper die het wat minder flatterende materiaalgebruik deels compenseert.Het dashboard is voortaan uitgerust met een moderne interface die draadloos compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto. Afhankelijk van de uitvoering krijg je een centraal scherm van 9 of 10,5 duim. Ook de bediening van de airco werd hertekend. Voor het eerst beschikt de kleine Toyota over een draadloze oplader. Het instrumentenpaneel is nu digitaal en meet 7 duim, met een duidelijkere weergave die perfect aansluit bij de moderne uitstraling van het interieur.De kleine Toyota is nu uitgerust met de nieuwste connectiviteitstechnologieën en rijhulpsystemen. Op het vlak van veiligheid biedt de Aygo X onder meer een automatisch noodremsysteem, rijstrookassistentie en andere hulptechnologieën die vandaag onmisbaar zijn geworden, zelfs in compacte modellen.Het grootste minpunt is de ruimte achterin. Geen wonder: we zitten hier nog altijd in een stadswagen en daar passen volwassenen achteraan maar met heel veel moeite in. Logischerwijs is ook de kofferruimte beperkt: met 231 liter kun je net een paar boodschappentassen kwijt, maar daar houdt het ook op.
Hybride aandrijving maakt het verschilHet hart van deze vernieuwde Aygo X is zijn hybride aandrijflijn. Toyota rustte de stadswagen uit met een full hybrid-systeem van 116 pk en 141 Nm, dat we al kennen van de Yaris en Yaris Cross. De aandrijving combineert een 1.5 driecilinder benzinemotor (atmosferisch, Atkinson-cyclus) met een elektromotor.Deze beproefde techniek katapulteert de Aygo X in ongeveer 9,2 seconden naar 100 km/u, een flinke vooruitgang tegenover de vorige generatie met zijn 1.0 van 72 pk. De acceleraties zijn vinniger, de hernemingen krachtiger en het geheel voelt veel veelzijdiger aan, zowel in de stad als op de open weg.Het hybride systeem werkt vloeiend en stil, al heeft de CVT-versnellingsbak nog altijd de neiging om de motor bij stevige acceleraties wat hoog in de toeren te jagen. Gelukkig zorgt de elektrische respons voor een aangename rijervaring in het verkeer en nodigt de Aygo X uit tot een ontspannen rijstijl.
Bewezen efficiëntieDe grote troef van deze motor zit in zijn efficiëntie: Toyota geeft een officieel verbruik op van 3,7 l/100 km, met een CO₂-uitstoot rond de 85 g/km. Daarmee is dit een van de zuinigste benzinemodellen in het A-segment van vandaag.Tijdens onze test deden we zelfs nog beter: in stadsverkeer haalden we een gemiddelde van 2,3 l/100 km. Je wordt al snel meegesleept in het spel van zuinig rijden, want de soepele en stille aandrijving – zolang je het gaspedaal niet te hard intrapt – maakt dat bijzonder aangenaam. Zelfs op de snelweg kwamen we niet boven de 4 l/100 km, wat nog maar eens aantoont hoe efficiënt Toyota’s hybridesysteem is in combinatie met een lichte wagen.WendbaarOndanks de ingrijpende veranderingen heeft de Aygo X zijn agiele karakter van een stadswagen behouden: hij heeft een kleine draaicirkel en de stuurinrichting is licht. Oneffenheden in het wegdek worden behoorlijk goed weggefilterd en Toyota verdient lof voor de verbeterde geluidsisolatie, die vooral bij hogere snelheden merkbaar is.De GR Sport-versie beperkt zich niet tot wat sportieve accenten, maar voegt ook een vleugje rijplezier toe dankzij een strakker afgestemde ophanging en een directere stuurrespons. Verwacht echter geen mini-Supra – het verschil met de gewone versie blijft beperkt, al voelt hij wel net iets levendiger aan.De prijs…Het oordeel over de Aygo X zou bijna helemaal positief zijn, maar dat is buiten de prijs gerekend. Daar wringt het schoentje, want de overstap naar hybride brengt een stevig prijskaartje mee. De Japanner is nu veelzijdiger dan ooit, maar dat vertaalt zich in een forse meerprijs. Terwijl hij vroeger als benzineversie begon aan 18.900 euro, kost hij nu in basisuitvoering (Play) minstens 22.710 euro. Dat is een stevige inflatie. En wat dan gezegd van de GR Sport-uitvoering, die begint bij 29.510 euro?Dat is een pittige som voor een stadswagen die in de praktijk vooral geschikt is voor twee personen. Voorlopig heeft de Aygo X Cross geen rechtstreekse concurrent in zijn segment. De nieuwe Renault Clio E-Tech Hybrid komt nog het dichtst in de buurt, maar is groter, krachtiger (160 pk) en nóg duurder, met een instapprijs van 23.550 euro. Toyota stond nooit bekend om zijn lage prijzen…ConclusieDe overstap naar hybride aandrijving heeft de Aygo X volledig getransformeerd: hij is merkbaar volwassener en veelzijdiger geworden. De wagen rijdt bijzonder aangenaam, is opvallend zuinig en voelt zich ook buiten de stad prima in zijn element. Tegelijk bleef hij heerlijk compact, een troef in het drukke verkeer. Jammer genoeg maakt zijn prijs, die aanleunt bij een hogere klasse, hem een stuk minder toegankelijk.
De Toyota Aygo X Hybrid in cijfersMotor: driecilinder benzinemotor van 1.490 cm³ (91 pk, 120 Nm), elektromotor vooraan (80 pk, 141 Nm), gecombineerd: 116 pk en 141 Nm, lithium-ionbatterij.Aandrijving: op de voorwielenVersnellingsbak: e-CVTL/b/h (mm): 3.776 / 1.740 / 1.525Leeggewicht (kg): 1.090Koffervolume (l): 2310 tot 100 km/u (sec): 9,2Topsnelheid (km/u): 172 km/uVerbruik (WLTP, l/100 km) : 3,7CO₂ : 85 g/kmPrijs : 22.710 euroBIV : Vlaanderen : 55,88 euros ; Wallonië : 50,53 en Brussel : 151,57 eurosVerkeersbelasting: Vlaandeeren : 198,03 euros ; Wallonië en Brussel : 300,96 eurosEcomalus Wallonië : 0 euros
Voor
Zuinig in gebruik
Aangename aandrijflijn
Geslaagd design
Geluidsisolatie
Cons
Hoge prijs
Weinig ruimte achterin
Te veel harde plastics