In 1974 was graaf Gregorio Rossi di Montelera een echte golden boy die van alles hield. Hij stamde uit de familie achter het bekende Martini & Rossi, beroemd geworden dankzij het wereldbekende aperitief. Deze Porsche-liefhebber kocht een Porsche 917 uit 1971, een model op het einde van zijn carrière. Hij kwam op het gekke idee om van deze 600 pk sterke racewagen een straatversie te maken. In het technisch centrum van Weissach werd de auto grijs gespoten, kreeg hij twee kleine kuipzetels, richtingaanwijzers, buitenspiegels, een claxon en een uitlaatdemper.
De wagen werd uiteindelijk gehomologeerd in de Verenigde Staten, in de staat Alabama, die bekendstaat als weinig veeleisend op het vlak van homologatieregels. Deze uitzonderlijke 917 met chassisnummer 030 bestaat nog altijd en is vandaag eigendom van de Franse miljardair François Perrodo.
Penske
Het is aan deze mythische wagen dat Porsche een eerbetoon wilde brengen, door een prototype 963 RSR aan te passen voor graaf Roger S. Penske. Hij is geen onbekende: zijn team, Porsche Penske Motorsport, dat de 963’s in competitie laat rijden voor het merk uit Stuttgart.
Net als de 917 van graaf Rossi draagt de 963 RSP (die herdoopt werd met de initialen van Penske) een grijze Martini Silver-kleur en een beige interieur. Het interieur is met veel smaak aangekleed met leder en Alcantara, en heeft zelfs een bekerhouder. Toch laat deze auto geen twijfel over zijn ware roeping: pure autosport. Het stuur is identiek aan dat van het raceprototype, net als de displays, die over volledige telemetrie beschikken.

Binnenkort in Stuttgart en op Goodwood
Voor gebruik op de openbare weg werd de ophanging zachter afgesteld en de rijhoogte aangepast. De motor, een 4.6 V8 biturbo afgeleid van het blok uit de 918 Spyder, werd opnieuw geprogrammeerd om geleidelijker te reageren en beter beheersbaar te zijn in het verkeer. Hij levert 680 pk en is gekoppeld aan een sequentiële X-Trac-zevenversnellingsbak.
De Porsche 963 RSP rijdt op gewone benzine 98 die je aan elk tankstation vindt. Hij werd voorgesteld in de regio rond Le Mans, en rijdt daar zelfs rond samen met de beroemde 917 van graaf Rossi. Op 14 juni is de auto te zien bij de start van de volgende editie van de 24 Uren van Le Mans.
Daarna maakt de 963 RSP zijn opwachting op het Festival of Speed in Goodwood, al is hij eerst nog te bewonderen in het Porsche-museum in Stuttgart.