Nu de zomervakantie in zicht is, groeit bij velen de goesting om met een cabrio op pad te gaan. Open dak, zon op je gezicht, wind door je haren – het blijft een van de meest sensuele en heerlijke vormen van autorijden. Toch is het aanbod vandaag opvallend schraal. Terwijl de cabrio ooit het statussymbool bij uitstek was, is hij nu gereduceerd tot een zeldzaamheid.
De opkomst en ondergang van de cabrio
Ooit reden we allemaal cabrio. In de begindagen van de auto waren daken optioneel: stofkappen, vouwdaken of helemaal niets. Pas later werd het dak standaard en vormde de cabrio een apart segment. In de jaren 90 en 2000 kende de cabrio een sterke revival, met talloze compacte modellen voor een breed publiek. Dan denken we meteen aan de sympathieke Peugeot 206/207 CC en 307/308 CC. Leuke, betaalbare auto’s met een indrukwekkend plooidak. Ford, Volkswagen, Renault: alle massamerken sprongen op de kar. Opel had bijvoorbeeld de Astra TwinTop, gebouwd in Antwerpen nota bene.
Vandaag is het allemaal veel minder. Betaalbare cabrio’s voor het grote publiek zijn bijna verdwenen. Het segment is stilletjes leeggelopen. Bij Volkswagen vind je nog wel de T-Roc Cabrio, die een cabriodak probeert te verzoenen met de SUV-trend. Een speciale combinatie. Van de Golf Cabrio (weet je nog, met die potsierlijke vaste rolbeugel?), Beetle Cabrio of Eos is al lang geen spoor meer. Gelukkig vind je bij Mini nog de (recent opgefriste) Cabrio.
Roadsters onder druk
Ook bij de roadsters is de afkalving voelbaar. Audi stopte met zijn TT Roadster. BMW biedt zijn Z4 nog aan, maar er lijkt geen opvolger te komen als het model volgend jaar verdwijnt. Mercedes schrapte de SLC. Wie het rijplezier van een lichtvoetige tweezitter zoekt, komt automatisch bij de Mazda MX-5 terecht, al decennialang de bestverkochte roadster ter wereld. De Japanners lijken vastbesloten om dit model – al dan niet geëlektrificeerd – in leven te houden.
De oorzaken van de kaalslag zijn bekend. Cabrio’s zijn duur in ontwikkeling, wegen meer, vragen specifieke verstevigingen en verkopen in lage volumes. In tijden van CO₂-doelstellingen en elektrificatie past de cabrio moeilijk in het plaatje. Een open elektrische auto? Er zijn er amper. De MG Cyberster is een uitzondering, maar nog geen mainstreamproduct. Intussen laat de nieuwe Tesla Roadster eindeloos op zich wachten.

Dan maar een panoramisch dak?
Sommigen zoeken dan maar troost in een panoramisch schuifdak. Maar ook dat type dak raakt uit de gratie. In elektrische auto’s is het dak vaak niet meer open te schuiven. Kijk maar naar de Volvo EX90 of Mercedes CLA. Je krijgt een vast panoramadak, zonder ventilatie. De redenen zijn logisch: gewichtsbesparing, lagere ontwikkelingskosten, meer hoofdruimte, minder onderhoud, en een betere aerodynamica. Maar frisse lucht? Vergeet het.
Wat wel indruk maakt, zijn de nieuwe slimme glazen daken. In modellen zoals de Volkswagen ID.7, Renault Scénic E-Tech en Audi A6 e-tron kun je met een druk op de knop (of zelfs via spraakbediening) het dak licht of donker maken. Dankzij elektrochromatisch glas bepaal jij hoeveel zonlicht binnenvalt. Spectaculair, maar het blijft een gesloten koepel.

Cijfers spreken boekdelen
Intussen tonen de cijfers van FEBIAC hoe hard het achteruitgaat met het openluchtplezier. In 2010 werden er in België nog meer dan 12.000 nieuwe cabrio’s en roadsters ingeschreven. In 2023 waren dat er minder dan 3.000. Een daling met bijna 75%. Waar vroeger bijna elk merk wel één of twee open modellen in het gamma had, is dat vandaag een uitzondering geworden. Zelfs cabriospecialist Mercedes heeft vandaag nog slechts twee open modellen in het gamma: de CLE en de SL.

Er is nog hoop
Gelukkig is er de tweedehandsmarkt nog. Op Gocar.be vind je nog honderden cabrio’s, van klassieke TT’s tot open Mini’s en Z3’s. Voor minder dan 10.000 euro rij je in een charmante roadster. Een beetje nostalgie, een beetje zon en vooral heel veel rijplezier. Laten we dus genieten zolang het kan en tegelijk hopen dat constructeurs dit segment niet helemaal laten uitdoven. Een elektrische cabrio? Waarom niet. De liefhebbers zijn er nog. Alleen hebben ze vandaag steeds minder keuze. Hoog tijd dus dat merken hen opnieuw au sérieux nemen.