We leven in een tijd waarin de waterstofautotechnologie steeds vaker in twijfel wordt getrokken. Vorig jaar kelderde de verkoop fors, en ook 2025 belooft weinig beterschap. Hoe komt dat? Het probleem ligt in feite meer bij waterstof zelf als energiedrager. De productie ervan vergt veel energie. Bovendien is waterstof extreem vluchtig, wat de uitbouw van een distributienetwerk bemoeilijkt — er zijn bijvoorbeeld koolstofvezeltanks nodig. Tot slot blijft het rendement van deze technologie laag: maximaal 40% (vergelijkbaar met een verbrandingsmotor), terwijl een elektrische auto tot 90% efficiëntie haalt, of zelfs meer in sommige gevallen.
Toch blijven sommige fabrikanten geloven in de technologie. Denk aan Hyundai, Honda en natuurlijk Toyota, dat hiervoor de krachten bundelt met BMW. De grootste autofabrikant van Japan is wellicht de partij die er het hardst aan werkt. Zo presenteerde Toyota onlangs opvallende H2-navulpatronen én een verbrandingsmotor die op vloeibare waterstof draait.
Demonstratie
Toyota test deze oplossing sinds enkele maanden in de racerij. Concreet werd de 1,6 liter-driecilinder-turbomotor van de Yaris GR aangepast en uitgerust met waterstofinjectie, terwijl de brandstoftanktechnologie uit de Mirai werd overgenomen. De groene waterstof verbrandt optimaal in de kern van de cilinders, zonder daarbij CO₂ uit te stoten.
Deze ontwikkeling is niet nieuw. Al in 2023 begonnen motorfabrikanten met het testen van deze aandrijflijn. In eerste instantie lag de focus op het verbeteren van de duurzaamheid van vloeibare waterstofpompen en het ontwikkelen van ovaalvormige tanks om de actieradius te vergroten. Om de technologie in de praktijk te beproeven én de grenzen af te tasten, nam Toyota vorig jaar met een GR Corolla deel aan de 24-uursrace van Fuji. Tijdens deze ultieme test kwamen echter ook enkele problemen aan het licht, vooral in het elektrische systeem.
Technische verbeteringen
Dit jaar was Toyota er weer, en met grotere ambities (geen sportieve ambities, maar om 24 uur te kunnen rijden) dankzij een aantal technische verbeteringen. De GR Corolla H2 Concept keerde terug naar het circuit, dit keer met een motor die automatisch in twee modi kon werken: stoichiometrische verbranding, die een hoog rendement oplevert, en magere verbranding, die zuiniger rijden mogelijk maakt, vooral wanneer van het gaspedaal wordt afgestapt.

Daarnaast is er een nieuw systeem voor de vulklep ontwikkeld, die het vullen van waterstof niet alleen sneller en veiliger maakt, maar het bewegende onderdeel ook lichter. Tegelijk zorgt een vernieuwde interne zuigerstructuur voor een groter doorstroomgebied, wat de vulsnelheid met zo’n 30% verhoogt. Dankzij deze verbeteringen is bovendien geen externe actuator meer nodig, wat extra gewicht bespaart (-2 kg).
Tot slot zijn de kabelbomen nu deels uit aluminium in plaats van koper vervaardigd, om corrosie door blootstelling aan water volledig uit te sluiten. De aansluitingen zelf zijn dankzij een nieuwe laserlastechniek bovendien waterdicht gemaakt. Ook hier levert dat gewichtswinst op: de bekabeling alleen al werd 18 kilo lichter.
Al deze verbeteringen hebben duidelijk hun vruchten afgeworpen: de GR Corolla voltooide het volledige etmaal en legde 468 ronden af op de Speedway — slechts tien ronden minder dan in 2022, toen de piloten nog met een GR Corolla op waterstofgas reden. Het wordt interessant om te zien wat de ingenieurs kunnen leren uit de enorme hoeveelheid data die tijdens deze race werd verzameld. Die inzichten kunnen helpen om de verbrandingsmotor in een andere vorm nieuw leven in te blazen.