Wat heeft D’Ieteren ertoe aangezet om de invoer van Maserati in België over te nemen?
“Enkele jaren geleden wilden we een luxepool ontwikkelen met de merken die we toen al verdeelden (Porsche, Bentley, Lamborghini en Bugatti, n.v.d.r.). Aangezien die markt groeide en we daar nog potentieel zagen, hebben we specifieke teams samengesteld voor deze luxemerken. D’Ieteren Luxury Performance was ook een manier om te bekijken welke andere merken we konden opnemen in ons Belgische aanbod, met steun van de fabrieken. Maserati was een van de merken die ik persoonlijk benaderd heb, omdat het een sterk autogerelateerd DNA heeft. Het merk bestaat al 110 jaar en begon zijn verhaal in de autosport, lang vóór Ferrari. We hebben Maserati dus gecontacteerd om onze interesse in hun producten te tonen.
Op hetzelfde moment moest de Ferrari- en Maserati-concessie in Antwerpen afstand doen van het Maserati-contract, een mooie kans dus. We hebben het Italiaanse merk onze intentie uitgesproken om Maserati te ontwikkelen op de Belgische markt. Dat houdt in dat we overal dezelfde service willen aanbieden en een sterk imago willen opbouwen – zoals we dat doen voor al onze luxemerken – terwijl we uiteraard de eigenheid van elk merk behouden. Twee jaar na onze eerste stappen in Antwerpen nam Maserati opnieuw contact op: Tom De Bruyckere, baas van ACG, wilde zijn concessies verkopen. Ze vroegen of wij interesse hadden om zijn activiteiten over te nemen. We hebben positief gereageerd, op voorwaarde dat we in België de vrijheid kregen om een netwerk uit te bouwen op onze manier. We willen Maserati meer zichtbaarheid geven, want het geniet momenteel minder bekendheid dan andere luxemerken.”

Hoe reageerde Maserati op de overname van de concessies in België?
“Heel positief! Ze benadrukten dat ze blij zijn hun merk te kunnen toevertrouwen aan een familiebedrijf dat al 220 jaar actief is in de autosector. We zijn een huis met waarden, waarin mensen centraal staan. Onze filosofie sprak het nieuwe Maserati-management dan ook erg aan.”
Wat houdt D’Ieteren Luxury Performance vandaag precies in?
“D’Ieteren Luxury Performance vertegenwoordigt zes merken: Porsche, Bentley, Lamborghini, Rimac, Bugatti en Maserati. Het is een team van 360 mensen dat instaat voor verkoop, naverkoop en marketing. Een luxe- of sportwagen kopen is geen noodzaak, het is een plezier. Klanten hebben dan ook specifieke verwachtingen en wij moeten ervoor zorgen dat ze uiterst tevreden zijn over hun investering. We specialiseren ons ook in tweedehandswagens en klassieke auto’s. In al onze werkplaatsen vind je verzamelwagens terug, die onderhouden worden door gespecialiseerde technici.”
Is het moeilijk om elektrische luxemodellen te verkopen, zoals Maserati die in zijn gamma heeft?
“Er is een groep gepassioneerden die absoluut vasthoudt aan benzinemotoren. Daarvoor hebben we nog altijd onze beroemde Nettuno V6. Maar tegelijk zie ik ook een jongere generatie die graag geniet van een luxewagen met elektrische aandrijving. Zolang beide energiebronnen naast elkaar blijven bestaan op de markt, zal er geleidelijk een evenwicht ontstaan tussen de twee.”

Zijn er plannen om het netwerk verder uit te breiden, dat vandaag drie garages telt in Brussel, Gent en Antwerpen?
“We moeten in de eerste plaats een nieuwe locatie vinden voor Gent. Voor verdere uitbreiding in de rest van het land moeten we eerst beter begrijpen waar onze klanten precies zitten. Vandaag is het onze prioriteit om ons netwerk te verbeteren en ervoor te zorgen dat onze drie concessies volgens onze filosofie functioneren. Pas daarna kunnen we dat model elders in België herhalen. In de toekomst kunnen we zeker nadenken over verschillende vormen van concessies, afhankelijk van de markt.”