Wat als de veiligheid van een auto niet alleen zou afhangen van het aantal sensoren? Tegen de stroom in kiest Leapmotor, een Chinese constructeur die zopas zijn intrede deed op de Europese markt (in samenwerking met Stellantis), voor een ander standpunt. Daarbij neemt het merk het risico om controverse uit te lokken. Francesco Giacalone, marketingdirecteur voor Europa, verklaarde onlangs dat hij bereid is een maximale Euro NCAP-score op te geven om de essentie van ontspannen rijden te behouden.
Zijn conclusie is opmerkelijk: rijhulpsystemen (ADAS), die in principe voor meer veiligheid moeten zorgen, blijken in de praktijk vaak eerder storend of zelfs frustrerend voor bestuurders. In een interview met Auto Express gaf hij toe dat deze technologieën soms meer last dan hulp betekenen. “Misschien moeten we een ster opofferen om een écht nuttig product te kunnen leveren aan de klant”, zegt Giacalone. Zijn mening sluit aan bij een groeiende frustratie onder automobilisten.

Veiligheid als algoritme?
Laat er geen misverstand over bestaan: Leapmotor pleit niet voor het volledig schrappen van actieve veiligheidstechnologieën. Heel wat systemen zijn bovendien wettelijk verplicht in Europa. Maar Giacalone vindt dat bestuurders zelf moeten kunnen kiezen welke systemen standaard actief zijn bij het starten. Een gewaagde positie – die wel leeft bij veel automobilisten – in een tijd waarin de Europese Unie onder andere automatische noodremhulp, rijstrookassistentie en waarschuwingen voor snelheidsoverschrijdingen verplicht.

Wat Leapmotor wil? De controle teruggeven aan de bestuurder, op een gebruiksvriendelijke manier. Terwijl sommige concurrenten complexe menu’s vereisen om hulpsystemen uit te schakelen, werkt Leapmotor bewust aan een vereenvoudigde interface, op basis van feedback van gebruikers. En dat is geen loze belofte: na klachten over de bediening in de C10 in september 2024 bracht Leapmotor binnen zes weken een update uit. Die update introduceerde een nieuwe en eenvoudigere bediening waarmee bestuurders vlotter rijhulpsystemen kunnen deactiveren.
Laat ons eerlijk zijn: de aanpak van Leapmotor verdient lof. Heel wat automobilisten – onder wie ondergetekende – vinden namelijk dat sommige rijhulpsystemen het rijden eerder verstoren dan veiliger maken. Soms lijkt het alsof je letterlijk moet vechten met het stuur omdat systemen de situatie fout inschatten. Uiteraard kunnen deze technologieën nuttig zijn en zelfs levens redden, maar het is duidelijk dat de slinger is doorgeslagen.

Is Leapmotor dan de enige moedige constructeur die luidop zegt wat velen stilletjes denken? Niet helemaal. Want echt veel risico loopt het merk niet, en het speelt handig in op de nieuwe Euro NCAP-regels, die vanaf 2026 zullen beoordelen hoe toegankelijk de essentiële bedieningen zijn in een auto. Bovendien nemen ook andere merken maatregelen, alleen communiceren ze daar minder openlijk over. Zo biedt Renault in sommige nieuwe modellen (zoals de Captur) een persoonlijke sneltoets aan waarmee je zelf kunt instellen welke rijhulpsystemen je al dan niet wil activeren. Het is terecht om dit aan te kaarten. Want ja, te veel rijhulpsystemen maken de rijhulpsystemen kapot. En het rijplezier trouwens ook.