Sinds het einde van de coronacrisis leek de tweedehandsmarkt niet te stoppen. Dankzij een aanhoudende vraag, scherpe prijzen en veel kortere levertermijnen dan bij nieuwe wagens, brak de sector record na record. Maar in mei 2025 liep het plots mis: met 55.456 inschrijvingen daalde de verkoop met 8% tegenover mei 2024 – goed voor bijna 5.000 auto’s minder.
Volgens sectorwaarnemers kwam deze vertraging onverwacht, zeker na een relatief stabiel begin van het jaar. In de eerste vijf maanden van 2025 daalde de markt lichtjes (-1%) in vergelijking met het sterke jaar 2024. Toch ligt het huidige niveau nog 8,5% hoger dan in 2023, wat aantoont dat er nog altijd een sterke basis is. Maar deze eerste terugval zou weleens het einde van een onafgebroken groeicyclus kunnen betekenen.

Particulieren twijfelen
Verschillende factoren verklaren de plotse terugval: gezinnen zijn voorzichtiger door de politieke en economische onzekerheid, de rente blijft hoog en kopers letten meer op de aankoopprijs en onderhoudskosten. In de showrooms stellen kopers zich afwachtend op. Ze vergelijken meer, speuren naar koopjes en kiezen vaker voor betaalbare, zuinige en snel beschikbare modellen.
Volgens sectorfederatie TRAXIO doen vooral oudere wagens het beter: modellen van meer dan 15 jaar oud winnen terrein. Die veroudering van het wagenpark – ingegeven door budgettaire afwegingen – baart experten en beleidsmakers zorgen, omdat het haaks staat op de ecologische ambities van de overheid.

De gemiddelde leeftijd van de ingeschreven tweedehandswagens stijgt naar 9 jaar en 8 maanden. De mediaan ligt lager (7 jaar en 7 maanden), maar de verouderingstrend is duidelijk. Jonge wagens (minder dan 5 jaar oud) nemen nog 33,8% van de markt in, tegenover 35,3% vorig jaar. Tegelijk groeit het aandeel van erg oude modellen in de statistieken.
Hybrides winnen, diesel zakt weg
De grote lijnen bij de aandrijvingen blijven overeind: benzine blijft veruit het populairst op de tweedehandsmarkt (55,8%), terwijl diesel verder afkalft tot 27,3%. Geëlektrificeerde modellen winnen stilaan terrein: hybrides (12,6%) en elektrische wagens (3,8%) nemen langzaam maar zeker een groter aandeel in. Steeds meer elektrische bedrijfswagens vinden via tweedehands leasing hun weg naar particulieren, een veelbelovend afzetkanaal volgens de professionals.

Toch blijft de auto met verbrandingsmotor dominant op de tweedehandsmarkt, in tegenstelling tot de markt voor nieuwe wagens waar 70,5% van de inschrijvingen al geëlektrificeerd is. Dat verschil toont aan dat tweedehandswagens nog altijd een veilige haven vormen voor wie een betaalbare en vertrouwde oplossing zoekt.
Sector blijft nuchter
De toon bij de professionals blijft gematigd. Sommige spelers melden zelfs dubbele groeicijfers dankzij een specifiek aanbod van gecertificeerde, betaalbare en snel leverbare wagens. Andere zien dan weer een dipje aan het begin van de maand, gevolgd door een herstel dankzij promoties en commerciële acties. Maar over één ding zijn ze het eens: kopers zijn beter geïnformeerd dan ooit, vergelijken online, analyseren de prijzen en onderhandelen stevig. De markt blijft levendig, maar wordt ook veeleisender. De komende maanden zullen uitwijzen of dit een tijdelijke terugval is... of het begin van een nieuwe cyclus.