In alle Belgische steden (en elders in Europa) worden automobilisten steeds strenger gecontroleerd op betaald parkeren. Het volstaat niet langer om op te letten voor parkeerwachters of agenten. Tegenwoordig krijg je ook scanwagens achter je aan, in afwachting van een ruimer gebruik van ANPR-camera’s, wat op sommige plaatsen al het geval is.
Sinds de komst van de elektrische auto veranderen ook de parkeerregels, vooral door de laadpalen. Wie zijn wagen daar (te) lang laat staan, riskeert immers een boete of extra kosten.
In die wirwar van regels gaan sommige steden wel heel ver. Op het eerste gezicht lijkt het opladen van een elektrische auto in Oostende geen probleem. Maar volgens Het Nieuwsblad kan dat al snel uitmonden in een zenuwslopende ervaring. Op sommige parkeerplaatsen voor elektrische of hybride voertuigen worden bestuurders geconfronteerd met bijzonder ingewikkelde verkeersborden: je moet betalen, een blauwe schijf leggen, je wagen inpluggen én je mag maximaal vier uur blijven staan. Dat zijn wel erg veel voorwaarden tegelijk. Maar zijn die wel legaal?
Verboden combinatie
Volgens specialisten houdt deze opeenstapeling van voorwaarden juridisch geen steek, om twee redenen. Enerzijds is het gebruikte bord verwarrend en moeilijk te begrijpen, anderzijds is de combinatie van betalend parkeren en het gebruik van een blauwe schijf in strijd met de wegcode. In België mogen gemeenten weliswaar hun eigen parkeerregels bepalen, maar die moeten altijd binnen het nationale wettelijke kader blijven.
De kern van het probleem ligt in de combinatie van twee controlesystemen: betaling via een parkeerautomaat en tijdsbeperking via de blauwe schijf. Die dubbele vereiste is simpelweg onwettig. De wet maakt namelijk een duidelijk onderscheid tussen de blauwe zones – waar een parkeerschijf verplicht is – en de betaalzones. Beide combineren is verboden, behalve in één welbepaald geval: wanneer de parkeerautomaat defect is.

VIAS treedt die mening bij. Het verkeersinstituut begrijpt dat de stad Oostende komaf wil maken met zogenaamde laadpaalklevers, bestuurders die onnodig lang een laadpaal bezet houden nadat hun voertuig is opgeladen. Maar die aanpak rechtvaardigt de huidige verwarring volgens VIAS niet. Zeker omdat een eenvoudige controle van het parkeerticket of de blauwe schijf al zou volstaan om de parkeerduur te controleren.
Boete aanvechten
Voor wie een boete kreeg, zijn de experts het eens: zo’n boete aanvechten is zeker het overwegen waard. De kans dat je gelijk krijgt, is reëel. De stad Oostende geeft intussen toe dat de huidige signalisatie niet duidelijk genoeg is. Er loopt momenteel een volledig onderzoek om de parkeerborden te herzien, in het bijzonder de borden bij laadpunten. In afwachting blijft de situatie onduidelijk.