Binnen een jaar wil het Chinese BYD een snellaadnetwerk op poten zetten in Europa. En dat kan voor een revolutie zorgen. De grote troef? Zogeheten flashladers met een ongezien vermogen van 1.360 kW. Die moeten het mogelijk maken om tot 470 km rijbereik bij te laden in amper vijf minuten. Daarmee kun je bijna even snel ‘voltanken’ als met een klassieke auto aan het tankstation.
Maar het gaat hier niet alleen om een technische krachttoer. Net zoals de jonge Belgische start-up Sparki, die laadpalen van 720 kW plaatst, zet BYD in op een nieuw laadmodel: dat van gedeeld vermogen. Geen enkele auto vandaag – zelfs niet van de meest geavanceerde merken – kan zulke vermogens in één keer verwerken, zelfs niet met een 800- of binnenkort 900 volt-architectuur. Het grote voordeel van deze stations? Ze kunnen meerdere auto’s tegelijk opladen aan hoge vermogens, zonder dat de laadsnelheid zakt tot onder de 100 kW wanneer meerdere laadpunten gebruikt worden.

Antwoord op de dominantie van Tesla
Op het vlak van laadinfrastructuur wil BYD de kaarten door elkaar schudden. Tot nu toe domineerde Tesla de markt met zijn exclusieve netwerk van Superchargers, dat intussen deels werd opengesteld voor andere merken. Terwijl Tesla ooit pionier was, lijkt het nu stil te staan: de nieuwe Supercharger V4 haalt een maximaal vermogen van 500 kW. Er bestaan ook andere netwerken, zoals Ionity (met momenteel laders tot 600 kW), Fastned of Electra, maar die zijn minder uitgebreid. Door zelf een netwerk van ultrakrachtige laadstations uit te bouwen in Europa, maakt BYD duidelijk dat het Tesla rechtstreeks wil beconcurreren op een strategisch terrein: de volledige controle over de gebruikerservaring, van de aankoop tot het opladen.
Stella Li, vicepresident van de groep, liet recent aan de pers weten dat BYD er niet voor terugdeinst om het project zelfstandig op poten te zetten als er geen partnerships van de grond komen. Er lopen gesprekken met Shell, maar de constructeur zegt klaar te zijn om het netwerk volledig zelf uit te rollen als dat nodig blijkt. In China zijn er nu al 10.000 soortgelijke laadpalen operationeel. In Europa zal BYD eerst zijn eigen concessies uitrusten, en daarna werk maken van een breder netwerk.

Europa nog niet klaar, maar BYD heeft oplossingen
Een belangrijk obstakel blijft de Europese stroominfrastructuur, die niet overal zulke hoge vermogens aankan. Maar de Chinese constructeur zegt over batterijtechnologie te beschikken die de verbruikspieken kan afvlakken en zich kan aanpassen aan de beperkingen van het elektriciteitsnet. De BYD-modellen die vandaag verkocht worden, zijn trouwens al klaar voor deze evoluties.

Los van de technologie blijft BYD ook strategisch investeren in Europa. Er zijn al zestien concessies in België, en in Hongarije wordt gewerkt aan een nieuwe fabriek. Die site krijgt ook een R&D-centrum en wordt het toekomstige Europese hoofdkwartier van het merk. Ondanks de handelsspanningen met de Europese Unie – die de invoerrechten verhoogde tot 27% – blijft Stella Li kalm: “Dat is maar een tijdelijke hindernis.” Elk jaar stijgt de verkoop van BYD in Europa met 10%. Het merk is ervan overtuigd dat het in 2030 een van de hoofdrolspelers op de markt zal zijn. De ambities blijven groot, ondanks de hindernissen. Maar die zullen niet lang standhouden tegen de opmars van de BYD-pletwals.