De Renault 5, die enkele maanden geleden werd gelanceerd, is hét trendy compacte elektrische model bij uitstek. Alleen: goedkoop was hij tot nu toe niet. De basisprijs bedroeg 27.900 euro, ondanks de belofte van Renault-baas Luca de Meo dat er ooit een versie zou komen voor 20.000 euro. Meer dan een jaar na de voorstelling op het Autosalon van Genève in februari 2024, komt daar nu eindelijk (deels) verandering in met de komst van de nieuwe instapversie Five.
Die staat nu in België in de catalogus vanaf 24.900 euro. Voor dat bedrag krijg je een elektromotor met 95 pk en 215 Nm. De prestaties van de Renault 5 Five zijn dus eerder bescheiden: de sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 12 seconden en de topsnelheid bedraagt slechts 130 km/u.
.jpg?width=840)
Beperkte prestaties
De batterij heeft een capaciteit van 40 kWh, goed voor een rijbereik van 312 km volgens de WLTP-norm. Opvallend detail: deze versie kan alleen via wisselstroom opgeladen worden. Snelladen via gelijkstroom is dus niet mogelijk. Daardoor is de Renault 5 Five vooral geschikt voor gebruik in de stad of daar net buiten, want het laden verloopt traag. Met maximaal 11 kW duurt het 2 uur en 37 minuten om van 15 tot 80% te laden.
De standaarduitrusting is ook vereenvoudigd: geen warmtepomp, geen bidirectioneel laden, geen automatische airco (al is er wel manuele airconditioning) en een digitaal instrumentenpaneel van 7 duim. Hij behoudt 18-duimsvelgen, maar die zijn uit staal met plastic wieldoppen, en dus niet in aluminium zoals bij de andere versies.
Renault heeft daarentegen niet bespaard op het infotainmentsysteem, dat wel is uitgerust met een centraal scherm van 10 duim. Net als bij de andere versies van de R5 is dat volledig compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. De Five beschikt verder over twee USB-C-aansluitingen vooraan, full led-koplampen, een elektronische parkeerrem en een achterbank die in verhouding 60/40 neerklapbaar is.
.jpg?width=840)
Doeltreffend zonder franjes
Een nieuwigheid komt zelden alleen: Renault kondigt ook de komst aan van de versie Evolution, die onder de topversie gepositioneerd wordt. Die krijgt de elektromotor met 120 pk en de batterij van 52 kWh, goed voor een rijbereik van 410 km volgens de WLTP-norm.
Hij kan opladen aan een piekvermogen van 100 kW, waarmee hij van 20 naar 80% gaat in 30 minuten. Automatische airco en een warmtepomp zitten standaard op deze versie. De bidirectionele laadfunctie (V2L), waarmee je toestellen tot 3.700 W kunt voeden, is optioneel. Voor deze versie betaal je 30.900 euro.