De Mercedes SL R107 verscheen in 1971 en kende een uitzonderlijk lange carrière als cabriolet: hij bleef in productie tot 1989. Deze auto was een symbool van sociale status en stond vooral bekend om zijn comfort en hoogwaardige afwerking. Onder de motorkap vond je weliswaar zescilinders en V8-motoren, maar ondanks het stevige vermogen was hij nooit echt sportief.
Het Duitse bedrijf Pogea Racing, gevestigd in Friedrichshafen, is gespecialiseerd in het customizen van iconische luxewagens. De firma heeft al verschillende restomods op haar naam staan en richtte recent een aparte afdeling op: Pogea Classics. Hun meest recente project is gebaseerd op een Mercedes 450 SL R107 uit 1979, oorspronkelijk geleverd in Californië.

Volledige restauratie
Na zijn import in Duitsland werd de auto volledig gedemonteerd en onderging de koets een complete restauratie volgens de hoogste hedendaagse standaarden. De carrosserie werd chemisch gestript en herspoten in een kleur die speciaal voor dit project werd ontwikkeld: Pogea Grey, een moderne tint die perfect past bij deze elegante cabrio.
Dankzij 3D-technologie konden beschadigde koetswerkdelen digitaal gemodelleerd worden en vervolgens met uiterste precisie opnieuw vervaardigd in recordtempo. De gelukkige eigenaar van deze auto kreeg een volledig gedocumenteerd dossier met tal van foto’s die elke fase van deze titanenklus in beeld brengen.
AMG-techniek
Het belangrijkste werk van Pogea Classics zit onder de motorkap, waar de SL nu de motor van een Mercedes C55 AMG W203 draagt. Volgens Pogea is het mogelijk om ook andere krachtbronnen van het merk met de ster te gebruiken, tot aan modellen van 2020, zolang de spoorbreedte van het onderstel compatibel is met dat van de SL. Niet alleen de motor werd overgenomen: ook de wieltreinen, de versnellingsbak, de elektrische bedrading en de boordelektronica komen van een moderner model.
In het geval van de 450 SL waar het hier om draait, bedraagt het vermogen 400 pk dankzij een V8 met een cilinderinhoud van 5,5 liter. De auto neemt het dashboard van de C55 AMG over en is volledig opgebouwd met originele Mercedes-onderdelen – op de moderne velgen na, die volgens ons totaal niet bij het model passen. Maar goed, over smaak valt niet te twisten…
---Copie.jpg?width=840)
Comfort op de eerste plaats
Voor nog meer comfort installeerde Pogea Recaro Ergomed-zetels bekleed met geperforeerd leder, samen met een multimediasysteem met uitgebreide connectiviteit en een krachtig audiosysteem met subwoofer. Deze Mercedes SL is gehomologeerd door de TÜV voor inschrijving in Duitsland, kan besteld worden en wordt gebouwd volgens de specificaties van de klant. De prijs werd niet bekendgemaakt.