Nu we 2019 stilletjes aan afsluiten, kunnen we een blik werpen op de topmerken – en de achterliggende bedrijven – van afgelopen jaar.
Interbrand, een Brits consultancybedrijf, maakte de rangschikking op basis van de sterkte van het merk, de waarde die het merk bijdraagt aan het bedrijf en de plannen die het heeft voor de toekomst.
De dienstenverdeler nam daarbij het financieel rendement en de economische winst in rekening, maar ook het vermogen van het merk om in de toekomst loyaliteit, duurzame vraag en winst te creëren.
Hieronder vindt u de volledige lijst van globale sterke merken, van laagste merkwaarde naar hoogste merkwaarde.
10. Disney: 44.3 miljard dollar
Het merk Disney blijft sterker worden, want vorig jaar groeide de merkwaarde met 11 procent. Volgens Interbrand is dat te wijten aan een topjaar voor zijn films, met successen als ‘Frozen 2’, ‘The Lion King’, ‘Toy Story 4’ en ‘Avengers: Endgame’. Maar ook de lancering van videostreamingdienst Disney+ helpt het merk stevig vooruit.
Lees verder:
- Disney goed voor een derde van Amerikaanse bioscoopbezoeken
- Disney+ profiteert van enorme marketingmachine
9. McDonald’s: 44,5 miljard dollar
Sinds 2003 ziet de fastfoodketen zijn merkwaarde er consistent op vooruit gaan, afgelopen jaar ging het om een stijging van 4 procent. Interbrand wijst op de toewijding, differentiatie en aanwezigheid van McDonald’s. Volgend jaar kan de uitrol van een plantaardige burger, in samenwerking met Beyond Meat, het bedrijf nog een duwtje in de rug geven.
8. Mercedes-Benz: 50,8 milard dollar
Autobouwer Daimler is eigenaar van het automerk, maar Mercedes-Benz staat sterk op zichzelf. In het afgelopen jaar steeg de merkwaarde met 5 procent, dankzij enkele sterke punten: toewijding aan het merk en relevantie ervan.
Lees verder:
7. Toyota: 56,2 miljard dollar
Interbrand deelt ook goede punten uit aan het Japanse Toyota, vanwege relevantie, authenticiteit en aanwezigheid. De marktwaarde van het moederbedrijf bedraagt overigens 229 miljard dollar.
6. Samsung: 61 miljard dollar
Samsung is een van de leidende technologiegiganten in de wereld en zag zijn merkwaarde groeien met 2 procent. Interbrand prijst de Zuid-Koreanen voor relevantie en authenticiteit van het merk.
Lees verder:
5. Coca-Cola: 64,3 miljard dollar
Hoewel de merkwaarde van Coca-Cola al sinds 2014 achteruitboert, blijft de frisdrankenproducent mooi in de lijst staan. Door de aanwezigheid, authenticiteit en toewijding blijft Coca-Cola te boek staan als een sterk globaal merk.
Lees verder:
4. Microsoft: 108,8 miljard dollar
Microsoft is een van de leidende globale merken, zeker als het om technologiebedrijven gaat. Het concern ziet zijn merkwaarde stevig verbeteren, met een stijging van 17 procent. Interbrand wijst op de relevantie en helderheid van Microsoft.
Lees verder:
- Microsoft valt Slack aan met nieuw project
- Topman Microsoft: ‘Belgische bedrijven dreigen digitale trein te missen’
3. Amazon: 125 miljard dollar
Een andere sterke stijger is Amazon. Het internetbedrijf van Jeff Bezos staat sowieso al bekend als een sterk merk, maar Interbrand geeft vooral punten voor de relevantie en aanwezigheid van het merk. Dat betekent een stijging van 24 procent.
Lees verder:
- Amazon wil binnen 30 minuten leveren met extra robots
- Amazon legt Spotify vuur aan de schenen met gratis muziekdienst
- Goedkope tablet moet klanten aan Amazon binden
2. Google: 167,7 miljard dollar
De eerste plaats haalt Google niet, maar een dominant merk is het wel. Google, dat eigendom is van Alphabet, mag een groei van 8 procent aan merkwaarde optekenen. Pluspunten zijn de relevantie en – hoe kan het ook anders – de aanwezigheid ervan.
Lees verder:
- De uitdagingen voor Sundar Pichai, de nieuwe Mister Google/Alphabet
- Google lanceert gamingplatform Stadia in België
- Dit zocht u op Google in 2019
1. Apple: 234,2 miljard dollar
Het sterkste merk ter wereld is Apple. Niet alleen in termen van algemene marktwaarde, maar ook de merkwaarde zit een trapje hoger. Het afgelopen jaar groeide het merk Apple met 9 procent, dankzij differentiatie en betrokkenheid.
Lees verder: