Markten:
Markten inladen...

ZATERDAG 04 APR

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Disney goed voor een derde van Amerikaanse bioscoopbezoeken

Logo Business AM
Business

06/12/2019 | Ruben Van Lent | 2 min leestijd

Frozen 2 is het meest recente succes van Disney. - Disney

Met zijn meerdere overnames dit jaar bewijst Disney wat het waard is. De entertainmentreus is almachtig. Het bewijs in cijfers.

2019 was een boerenjaar voor Disney. Met zijn twaalf grote producties is Disney volgens Quartz verantwoordelijk voor 40 procent van de Amerikaanse bioscoopbezoeken. En dat zonder rekening te houden met de producties die in maart werden teruggekocht van 20th Century Fox.

Zes van zijn films hebben een miljard dollar aan inkomsten opgebracht, met als meest recente Frozen 2. Alleen al tijdens het lanceringsweekend verdiende de film 325 miljoen euro aan inkomsten in de wereld en 127 miljoen in de Verenigde Staten. En de eindejaarsperiode moet nog komen. In Frankrijk zagen 2 miljoen mensen de film al, een record voor een lancering.

Het jaar 2019 was uitzonderlijk voor Disney, dankzij de live-action remakes. Er waren het voorbije jaar 12 producties: Ralf 2.0 (13 februari), Captain Marvel (6 maart), Dumbo (27 maart), Penguins (17 april), Avengers: Endgame (24 april), Aladdin (22 mei), Toy Story 4 (26 juni), Spider Man: Far from home (3 juli), De Leeuwenkoning (17 juli), Artemis Fowl (14 augustus), Frozen 2 (20 november) en tot slot Star Wars: The Ascension of Skywalker.

2016, het keerpunt

Disney mag ook Marvel en Star Wars bedanken. Op de grafiek van Quartz zien we duidelijk dat de opstand van Disney er kwam met de terugkoop van de blockbusters. Dat was in 2016, tijdens de releases van Captain America: Civil War en Rogue One: A Star Wars Story.

Sindsdien rennen Warner Bros., Universal, Sony en Paramount allemaal achter de reus met grote oren aan. En wat het jaar 2019 betreft, het is nog niet voorbij. Frozen zal zich ontvouwen tijdens het kerstseizoen en de laatste aflevering van de derde Star Wars-trilogie zal zeker een miljard aan inkomsten overschrijden.

2019 is meer dan ooit het jaar van Disney.

Source: BusinessAM


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
Logo Business AM

Business AM | Stocks

Logo Business AM

Business AM | Meest bekeken

Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO
Goed gezegd Sanna Ma

De American Dream kan je best in de Scandinavische landen realiseren.

Sanna Marin, premier van Finland
zo gezegd Hillary Clinton

Niemand vindt Bernie Sanders leuk. Niemand wil met hem werken, en hij krijgt niets gedaan.

Hillary Clinton