Google stelt plan om een einde te maken aan cookies uit tot 2025

Google heeft zijn plan om cookies van derden in Google Chrome uit te faseren uitgesteld. Het plan was om daarmee te stoppen in 2024, maar dat blijkt niet haalbaar, waardoor er nu op 2025 wordt gemikt.

Waarom is dit belangrijk?

Begin dit jaar liet Google weten dat het de manier waarop advertenties worden weergegeven in zijn Chrome-webbrowser wil veranderen. Daardoor zou het tegen eind 2024 volledig stoppen met het gebruik van cookies. Die aankondiging zorgde meteen voor heel wat paniek bij de online advertentie-industrie, die jaarlijks meer dan 600 miljard dollar waard is. Cookies zijn namelijk cruciaal voor gerichte reclame.

In het nieuws: Volgens Google is het verzoenen van uiteenlopende feedback en belangen van de industrie, toezichthouders en ontwikkelaars moeilijker gebleken dan gedacht. Daardoor zal het zijn plan om het gebruik van cookies van derden in Google Chrome tegen eind 2024 te beëindigen, niet op tijd kunnen uitvoeren. Zonder verdere problemen zou het in 2025 wel kunnen doorgaan met het afschaffen van cookies.

Wat doen cookies?

Cookies, een fundamentele technologie in de wereld van het internet, spelen een cruciale rol in het personaliseren en verbeteren van de online ervaring.

  • Deze kleine databestanden, opgeslagen door uw browser op verzoek van een website, vervullen verschillende belangrijke functies.
  • Cookies spelen een sleutelrol in het tracken van gebruikersgedrag.
    • Websites en adverteerders gebruiken ze om informatie te verzamelen over uw browsergedrag, zoals welke pagina’s je bezoekt en hoe lang je daar blijft. Deze gegevens helpen bij het optimaliseren van websites en het leveren van gerichte advertenties.
  • Uit onderzoek blijkt dat gepersonaliseerde advertenties op basis van cookies vijf keer effectiever zijn dan de alternatieven die Google aan de adverteerders aanbiedt.