Retail
Belgische modeketen Xandres houdt uit protest winkel dicht op Black Friday: “Je creëert wegwerpgedrag”
Niet alle retailers doen mee aan Black Friday. Het Belgische modelabel Xandres houdt vrijdag de winkels zelfs dicht. Patrick Desrumaux, CEO van Xandres, legt uit waarom zijn bedrijf dat doet. Beluister hier het volledige gesprek met Patrick Desrumaux: Geen verlies in omzet Een statement maken (evb)
“Lokale handelaar laat zien dat hij kan overleven tijdens Black Friday”
Terwijl internationale webshops uitpakken met grote kortingsacties op Black Friday, is het voor de lokale Belgische handelaren minder evident. Toch ziet Greet Dekocker, managing director van de overkoepelende e-commerce-organisatie Becom, veel potentieel. Beluister hier het volledige interview met Greet Decocker: Een budgetstrijd met Black Friday
Franse retailer Monoprix komt naar België: “We kennen het concept hier niet”
De Franse retailer Monoprix opent een winkel in Waterloo, en komt daarmee naar België. De formule van de winkelketen zet in op voeding, maar ook op textiel en decoratie. Volgens expert Stefan Van Rompaey van RetailDetail is het een sterk concept, zo vertelt hij aan Business AM. Beluister hier het volledige interview met Stefan Van […]
Ahold Delhaize neemt Roemeense supermarktketen Profi over: “Men wil in elk land een leidende positie hebben”
De Nederlandse multinational Ahold Delhaize, met een groot aantal supermarkten in zijn portfolio, breidt uit. Het koopt de Roemeense keten Profi op. Business AM sprak met kenner Stefan Van Rompaey van RetailDetail over de strategie hierachter. Beluister hier het volledige interview met Stefan Van Rompaey: In het nieuws: De Nederlandse holding Ahold Delhaize koopt de […]
Deel van de zelfstandige supermarkten maakt verlies, “maar we moeten de cijfers relativeren”, zegt retailexpert
Een aanzienlijk deel van de zelfstandige supermarkten in Vlaanderen maakt verlies. Ze kunnen hun kosten niet doorrekenen aan de klant. Maar Stefan Van Rompaey, retailexpert bij RetailDetail, wil dat cijfer toch relativeren. Beluister hier het volledige interview met Stefan Van Rompaey: In het nieuws: Meer dan 27 procent van de Vlaamse zelfstandige supermarkten zou vorig […]
Belgische onlinesupermarkt Rayon stopt ermee
Rayon, de onlinesupermarkt van Smartmat, gaat stoppen. Ondanks de samenwerking met Colruyt Group vinden onvoldoende klanten de weg naar de webshop. In het nieuws. Smartmat, een Belgische speler, gespecialiseerd in de samenstelling en levering van maaltijdboxen onder de merknamen Foodbag en 15gram, houdt ermee op .
“Steeds meer Belgen maken aankoopkeuzes aan de hand van milieu-impact”
Almaar maar vaker stoppen Belgische consumenten met aankopen doen bij bedrijven die milieuonvriendelijk leveren. De milieu-impact wordt steeds belangrijker, stipt Albert van Roekel aan. Hij is directeur bij Descartes Group (gespecialiseerd in technologie voor logistiek) en geeft toelichting waar je als bedrijf én consument op kunt letten. Beluister hieronder het volledige interview met Albert van […]
Bol laat .com vallen
Bol neemt afscheid van het laatste gedeelte van haar naam. Waar bol bijna 25 jaar geleden nog duidelijk moest maken dat het een online winkel was, is dat inmiddels niet meer nodig. Ook de huisstijl krijgt een opfrisbeurt, met meer speelse vormgeving en kleurgebruik. In het nieuws. De merkupdate wordt de komende jaren geleidelijk doorgevoerd […]
Chinees retailplatform Temu hanteert dumpingprijzen, maar expert waarschuwt: “Je moet dit spel niet meespelen”
Sinds twee weken is de Chinese retailapp Temu ook te gebruiken in België. Temu kenmerkt zich door een verscheidenheid aan producten aan spotgoedkope prijzen. Bart De Waele van het digitaal consultancybureau Duke & Grace legt de strategie erachter bloot. Beluister hier het volledige interview met Bart De Waele: (nd)
Muziekicoon viert terugkeer naar zijn Londense geboorteplaats
De muziekketen His Master’s Voice (HMV) opent later dit jaar langs de beroemde Oxford Street in Londen een nieuwe vestiging. Daarmee keert de keten terug naar de exacte locatie waar zijn eerste winkel meer dan honderd jaar geleden werd geopend. De muziekketen verdween vier jaar geleden uit het Londense straatbeeld, nadat HMV door het Canadese […]
Dit is hoe belastingvrij winkelen werkt: “Je moet meedoen aan een vorm van een wedstrijd”
Belastingvrij shoppen, het spreekt tot de verbeelding van elke reiziger. Maar wat is het verhaal voor de handelaar? Business AM sprak met Frederik Westelinck, actief in de travel retail als co-founder van La Boucle Belts en Blue Storks. Travel retail blijkt een bijzondere sector te zijn. Beluister het volledige interview met Frederik Westelinck hier. Uitgelegd: […]