Belgische modeketen Xandres houdt uit protest winkel dicht op Black Friday: “Je creëert wegwerpgedrag”

Niet alle retailers doen mee aan Black Friday. Het Belgische modelabel Xandres houdt vrijdag de winkels zelfs dicht. Patrick Desrumaux, CEO van Xandres, legt uit waarom zijn bedrijf dat doet.


Beluister hier het volledige gesprek met Patrick Desrumaux:


Waarom is dit belangrijk?

Op Black Friday, de dag na Thanksgiving, worden er in de Verenigde Staten massale kortingen gegeven. Het concept is ook naar België overgewaaid, iets waar Xandres niet aan mee wil doen. Het hoopt dat andere retailers volgen in het protest.
  • Desrumaux legt uit: “Het is voor de derde keer dat wij de winkel sluiten op Black Friday. Dus zowel de fysieke winkels als de webshop gaan straks om middernacht dicht. En wij bieden geen kortingen aan. In plaats daarvan hebben wij een oproep gedaan aan al onze consumenten om de voorbije drie weken gedragen kleding van Xandres waar misschien een licht defect aan is binnen te brengen bij ons.”
  • “Wij gaan die kleding morgen met alle medewerkers herstellen. Op die manier maken we een statement tegen de superkortingen die worden aangeboden en proberen wij wat duurzamer door het leven te gaan.”
  • “Consumenten reageren er heel positief op, omdat het iets is wat helemaal tegen de trend ingaat. De meeste mensen zullen geconfronteerd worden met eenmalige kortingen.”

Geen verlies in omzet

  • “Wij zien dat je als handelaar naar aanloop van Black Friday effectief ook geen omzet verliest, wat vroeger wel het geval was”, aldus Desrumaux. “Mensen die op zoek zijn naar koopjes gaan de week voor Black Friday niet meer of veel minder kopen. En dan zie je een enorme piek ontstaan op vrijdag zelf. Maar die vlakt dan weer af de week nadien. Black Friday had, als je dat bekijkt over twee, drie weken, helemaal geen impact.”
  • “Als je het gewoon bent om maandelijks kortingen te geven, dan kweek je ook een cultuur bij je klanten die wachten op de volgende korting. En dat is heel gevaarlijk, want voor je het weet zit je in die sneeuwbal en kan je er heel moeilijk uit.”
  • “Daarnaast heb je een trend naar liever wat minder kopen en wat bewuster kopen. Want het gevolg van heel veel kortingen geven is dat mensen meteen dingen gaan kopen die ze helemaal niet nodig hebben. Dan creëer je een vorm van wegwerpgedrag. Dat druist helemaal in tegen waar we nu voor voor staan.”

Een statement maken

  • Xandres is maar een kleine speler op de kledingmarkt. Toch gelooft Desrumaux dat zijn actie impact kan hebben: “Ook als kleinere speler kan je een bepaald gedrag op gang brengen. Dat mensen zeggen: ‘het klopt wat die mensen vertellen'”.
  • “Onze hoop is dat sectorgenoten volgend jaar ook meedoen. En dat we dat binnen 3 à 5 jaar niet meer alleen doen, maar dat we met twintig merken hetzelfde kunnen doen. En dat je dan een statement kunt maken wat gedragen door een hele sector, een hele generatie.”

(evb)

Meer