Ecologie
Het belang van duurzaamheid in marketing: “Door gebrek aan kennis doen 6 op 10 bedrijven aan greenwashing”
Volgens auteur en communicatiespecialist Wim Vermeulen kan duurzaamheid aangepakt worden door de vraag te beïnvloeden. Hij ziet een taak weggelegd voor de marketingafdelingen van bedrijven. Vermeulen schreef er het boek Speak Up Now! over, dat de Bewustmaker-prijs won. Business AM sprak met hem over het boek. Beluister hier het volledige interview met Wim Vermeulen: Twee […]
Wordt waterkwaliteit het nieuwe stikstofdossier? “Vijf voor twaalf om een aanpak te hebben tegen 2027”
De moeilijkheden rond het stikstofdossier lijken voorlopig van de baan, maar een volgende Europese ecologiewet kan voor nieuwe problemen zorgen. Deze keer draait het om de waterkwaliteit. Katelijne Haspeslagh, adviseur milieu en klimaat bij werkgeversorganisatie Voka, legt uit. Beluister hier het volledige interview met Katelijne Haspeslagh: Een programmatische aanpak Terugblik: “België moest eigenlijk al de […]
Refurbished producten zijn belangrijk voor de overstap naar de circulaire economie
Refurbished smartphones, laptops of tablets worden steeds couranter. Karine Van Doorsselaer, docent materiaalleer en ecodesign aan de UAntwerpen, hoopt dat dit het begin is van de circulaire economie. Aan Business AM legt ze uit waarom dat zo belangrijk is. Beluister hier het volledige interview met Karine Van Doorsselaer: Uitgelegd: Met refubished worden producten bedoeld die […]
China presenteert plan voor minder uitstoot van methaan, maar het is zoeken naar het reductiedoel
Meer dan twee jaar nadat China zich ervoor inzette om een plan voor methaanemissies te lanceren, heeft het land er deze week eindelijk een onthuld. Een enkel woord kan de aankondigingen van ’s werelds grootste uitstoter samenvatten: voorzichtigheid. En dat gaat hand in hand met teleurstelling. In het nieuws: het terughoudende anti-methaanplan van China. Wat […]
Hoe moeten bedrijven zich aanpassen aan het CSRD, de nieuwe Europese richtlijn rond duurzaamheid?
De Europese Unie werkt hard aan een nieuwe richtlijn rond duurzaamheid: het Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Maar wat is het en hoe moeten bedrijven ermee omspringen? Dat vroeg Business AM aan Anneleen Wydooghe, expert duurzaamheid bij accountantsbureau Vandelanotte. Beluister hier het volledige interview met Anneleen Wydooghe: Opgemerkt: Enkel grote kmo’s zullen onderworpen worden aan […]
“Steeds meer Belgen maken aankoopkeuzes aan de hand van milieu-impact”
Almaar maar vaker stoppen Belgische consumenten met aankopen doen bij bedrijven die milieuonvriendelijk leveren. De milieu-impact wordt steeds belangrijker, stipt Albert van Roekel aan. Hij is directeur bij Descartes Group (gespecialiseerd in technologie voor logistiek) en geeft toelichting waar je als bedrijf én consument op kunt letten. Beluister hieronder het volledige interview met Albert van […]
Comeos wil vuist maken tegen de wegwerpeconomie, maar “België mag niet verder gaan dan de Europese verplichtingen”
Comeos, de koepelorganisatie voor handel en diensten, roept op om de wegwerpeconomie tegen te gaan. Het vraagt van onze beleidsmakers dat er een geharmoniseerd wettelijk kader komt. Nathalie De Greve, directeur duurzaamheid bij Comeos, legt de doelstellingen uit. Beluister hier het volledige interview met Nathalie De Greve: Het wettelijk kader harmoniseren
Een sterker, duurzamer en vooral veel minder koolstofuitstotend cement binnenkort op de markt
Alleen al de productie van cement is verantwoordelijk voor ongeveer acht procent van de wereldwijde koolstofuitstoot. Het is een echte broeikasgasemissiebron die moet worden verminderd door nieuwe productiemethoden te omarmen. Een startup heeft zojuist bewezen dat dit mogelijk is, met een hoogwaardig product. Cementfabrieken stoten meer uit dan vliegtuigen Hoe wordt cement gemaakt? Het is […]
Betalingsapp Paybonsai plantte 250.000 bomen door samenwerking met festivals
Paybonsai is een app waarbij je per tien betalingen een boom plant. Zo doe je op een passievere manier toch iets voor de planeet. Het bedrijf erachter, Bonsai, behaalde recent de mijlpaal van 250.000 geplante bomen. Chief Marketing Officer Stephane De Weerdt vertelt er meer over. Beluister hier het volledige interview met Stephane De Weerdt: […]
EU-lidstaten en autosector gekant tegen strengere uitstootnorm: “Afgezwakte Euro 7-norm is oplossing”
Europa wil strengere uitstootnormen voor benzine- en dieselwagens, iets waar sommige lidstaten en de autosector zelf tegen gekant zijn. De nieuwe Euro 7-norm wordt te duur en te achterhaald genoemd. Business AM vroeg tekst en uitleg aan autojournalist Alain De Jong van Gocar. Beluister hier het volledige interview met Alain De Jong: Een afgezwakte Euro […]
Consument stuurt retailer in de richting van duurzaamheid: “Retourneren zo weinig mogelijk aanbieden”
Duurzaamheid is belangrijk voor de consument, dat blijkt uit een bevraging van Manhattan Associates. Webshops moeten beter doen, klinkt het. Business AM vroeg aan Pieter Van den Broecke, managing director bij Manhattan, hoe retailers dat concreet moeten aanpakken. Beluister hier het volledige interview met Pieter Van den Broecke: De essentie: De consument vindt dat retailers […]