Retail
Carrefour ziet winst toenemen
Carrefour, Europa’s grootste detailhandelaar in voedingsmiddelen, heeft zijn resultaten voor het eerste halfjaar bekendgemaakt. Het bedrijf heeft zijn winst- en kasstroomdoelstellingen voor het einde van het jaar gehandhaafd. Dit dankzij het succes van zijn Franse en Braziliaanse markten. In Frankrijk, de kernmarkt van Carrefour, heeft de groep de prijsverlagingen versneld doorgevoerd om marktaandeel terug te […]
Producenten van consumptiegoederen worstelen met zwakke verkoop
Grote producenten van consumentengoederen, waaronder Nestlé, Kraft Heinz en Reckitt, zullen naar verwachting een trage omzetgroei melden over het tweede kwartaal in Europa en de Verenigde Staten. Volgens gegevens van Nielsen kiezen consumenten voor merken die erin geslaagd zijn prijsstijgingen onder controle te houden. Analisten en beleggers waarschuwen al een aantal kwartalen voor de uitdagingen […]
Adidas verhoogt winstverwachting na sterk tweede kwartaal
De Duitse sportkledingfabrikant Adidas heeft zijn winstverwachting voor het hele jaar verhoogd na een beter dan verwacht tweede kwartaal. Dit is de tweede upgrade dit jaar. De lage, veelkleurige Samba en Gazelle sneakers van het bedrijf droegen in belangrijke mate bij aan de sterke verkoopprestaties. Daarnaast hielp ook de zwakkere verkoop bij rivaal Nike Adidas […]
The Body Shop sluit exclusiviteitsovereenkomst met Auréa Group Consortium
The Body Shop heeft een belangrijke stap gezet om zijn toekomst veilig te stellen. Het cosmeticabedrijf deed dit door een exclusiviteitsovereenkomst te ondertekenen met een consortium onder leiding van investeringsmaatschappij Auréa group. Dit kondigden de gezamenlijke beheerders van de worstelende Britse cosmeticaretailer woensdag aan. Dit strategisch partnerschip zou de Britse cosmeticawinkel nieuw leven moeten inblazen. […]
“Chinese shoppingapp Temu is mogelijk gevaarlijker dan TikTok”, waarschuwt Amerikaanse senator
Temu, een Chinese app waar je spotgoedkope producten kunt vinden, ligt onder vuur. De Amerikaanse senator Tom Cotton wil dat president Joe Biden een onderzoek instelt naar de app en diens connecties met de Chinese overheid. In het nieuws: Cotton wil een diepgravend onderzoek naar de “kwaadaardige app”, zoals hij Temu noemt. Staatssteun van China […]
Grotere en aantrekkelijkere, maar minder winkels: de toekomst van retail
De opkomst van e-commerce en de pandemie lijken het lot van de fysieke detailhandel te hebben bezegeld, maar winkelketens openen grotere, duurdere winkels om klanten te lokken. In het nieuws. Zara en H&M kondigden dit jaar aan winkels te hebben gesloten. Tegelijkertijd hebben ze nieuwe winkels geopend met meerdere verdiepingen en een groter aanbod. Een […]
Met dank aan synthetische diamanten: De Beers verlaagt prijzen van echte diamanten met meer dan 40%
De markt van diamanten ondergaat een transformatie door de opkomst van laboratoriumgekweekte diamanten, wat leidt tot een significante waardevermindering van hun natuurlijke tegenhangers. In het nieuws: Martin Rapaport, voorzitter van de Rapaport Group in de VS, waarschuwt voor de dalende prijzen van laboratoriumgekweekte diamanten (lab grown diamonds of LGD’s). Zoom in: Een twee-karaat LGD kost […]
Belgische modeketen Xandres houdt uit protest winkel dicht op Black Friday: “Je creëert wegwerpgedrag”
Niet alle retailers doen mee aan Black Friday. Het Belgische modelabel Xandres houdt vrijdag de winkels zelfs dicht. Patrick Desrumaux, CEO van Xandres, legt uit waarom zijn bedrijf dat doet. Beluister hier het volledige gesprek met Patrick Desrumaux: Geen verlies in omzet Een statement maken (evb)
“Lokale handelaar laat zien dat hij kan overleven tijdens Black Friday”
Terwijl internationale webshops uitpakken met grote kortingsacties op Black Friday, is het voor de lokale Belgische handelaren minder evident. Toch ziet Greet Dekocker, managing director van de overkoepelende e-commerce-organisatie Becom, veel potentieel. Beluister hier het volledige interview met Greet Decocker: Een budgetstrijd met Black Friday
Franse retailer Monoprix komt naar België: “We kennen het concept hier niet”
De Franse retailer Monoprix opent een winkel in Waterloo, en komt daarmee naar België. De formule van de winkelketen zet in op voeding, maar ook op textiel en decoratie. Volgens expert Stefan Van Rompaey van RetailDetail is het een sterk concept, zo vertelt hij aan Business AM. Beluister hier het volledige interview met Stefan Van […]
Ahold Delhaize neemt Roemeense supermarktketen Profi over: “Men wil in elk land een leidende positie hebben”
De Nederlandse multinational Ahold Delhaize, met een groot aantal supermarkten in zijn portfolio, breidt uit. Het koopt de Roemeense keten Profi op. Business AM sprak met kenner Stefan Van Rompaey van RetailDetail over de strategie hierachter. Beluister hier het volledige interview met Stefan Van Rompaey: In het nieuws: De Nederlandse holding Ahold Delhaize koopt de […]
Deel van de zelfstandige supermarkten maakt verlies, “maar we moeten de cijfers relativeren”, zegt retailexpert
Een aanzienlijk deel van de zelfstandige supermarkten in Vlaanderen maakt verlies. Ze kunnen hun kosten niet doorrekenen aan de klant. Maar Stefan Van Rompaey, retailexpert bij RetailDetail, wil dat cijfer toch relativeren. Beluister hier het volledige interview met Stefan Van Rompaey: In het nieuws: Meer dan 27 procent van de Vlaamse zelfstandige supermarkten zou vorig […]