Chinees retailplatform Temu hanteert dumpingprijzen, maar expert waarschuwt: “Je moet dit spel niet meespelen”

Sinds twee weken is de Chinese retailapp Temu ook te gebruiken in België. Temu kenmerkt zich door een verscheidenheid aan producten aan spotgoedkope prijzen. Bart De Waele van het digitaal consultancybureau Duke & Grace legt de strategie erachter bloot.


Beluister hier het volledige interview met Bart De Waele:


Waarom is dit belangrijk?

Temu slaat vooral aan bij jongeren. Door in te zetten op uitgebreide marketingcampagnes op TikTok, wordt een doelgroep aangeboord die graag zo weinig mogelijk betaalt. Mogelijke ethische bezwaren maken dan minder uit.
  • De Waele: “Temu bindt Chinese producenten aan consumenten over de hele wereld. Het gebruikt iets wat het reverse manufacturing noemt. Men kijkt vooral welke producten aanslaan en geeft pas de bestellingen door als het vrij zeker is dat er voldoende kopers zullen zijn. Dat betekent dat de producenten pas produceren op het moment dat ze zeker zijn van een verkoop, wat de kosten naar beneden haalt.”
  • “Temu is een nieuwe app, maar is een dochter van het Chinese Pinduoduo. Dat is al jarenlang een zeer succesvol Chinees e-commercebedrijf. Het spendeert nu heel veel, gewoon om marktaandeel te pakken. Temu is onder de prijs aan het verkopen. Door het feit dat het heel veel bezoekers en kopers heeft, zal het ook op de advertenties gaan verdienen. Men verdient dan zo weinig mogelijk op de verkoop van de producten zelf.”
  • “Temu staat op dit moment gelijk aan zeer goedkoop en dus kwalitatief twijfelachtig materiaal. Als Europese producent moet je dat spel niet meespelen. Je gaat eerder naar kwaliteit, zekerheid en betrouwbaarheid; waar dus ook een ander prijskaartje aan verbonden is”, aldus De Waele.

(nd)

Meer