Franse retailer Monoprix komt naar België: “We kennen het concept hier niet”

De Franse retailer Monoprix opent een winkel in Waterloo, en komt daarmee naar België. De formule van de winkelketen zet in op voeding, maar ook op textiel en decoratie. Volgens expert Stefan Van Rompaey van RetailDetail is het een sterk concept, zo vertelt hij aan Business AM.


Beluister hier het volledige interview met Stefan Van Rompaey:


Waarom is dit belangrijk?

Monoprix heeft een unieke marktpositie in Frankrijk. Om die reden is een uitbreiding naar België erg interessant om te volgen. Zijn moedergroep is maar nipt gered van het faillissement, maar de supermarktketen zelf doet het goed.
  • Van Rompaey legt uit: “Het moederbedrijf van Monoprix, de Franse groep Casino, zit in heel moeilijke papieren. Het is nog maar een paar maanden geleden in extremis gered van het faillissement door Daniel Kretinsky, een Tsjechische miljardair die een akkoord heeft bereikt met de schuldeisers en die nu de controle heeft over de groep.”
  • “Maar Monoprix als onderdeel van die groep doet het wel goed. Het sprak drie jaar geleden de ambitie uit om Europa in te trekken en de omzet te gaan verdubbelen van 5 naar 10 miljard euro. Alleen is het sindsdien stil gebleven. Nu plots komt het nieuws dat de keten naar Waterloo trekt.”
  • “Monoprix wilde toen niet alleen Franstalig België intrekken, maar ook Nederland en de Scandinavische landen werden heel expliciet vermeld. Het klopt dat er een groot cultuurverschil is, dus ik ben ook benieuwd hoe ze dat gaan overbruggen”, aldus de retailexpert.

Heel onderscheidend

  • “Monoprix is een supermarktformule met een heel groot aanbod aan voeding. Het is heel onderscheidend met een huismerk dat heel herkenbaar is. Daarnaast heeft de retailer ook een aanbod aan textiel, decoratie en verzorgingsproducten. Het is een concept dat we niet echt kennen in België.”
  • “Het staat ook eerder hoog in de markt gepositioneerd. Het is geen prijsvechter, het komt hier niet Colruyt beconcurreren. Het is een interessant concept, de vraag is alleen hoe groot het potentieel zal zijn”, aldus Van Rompaey.
  • “Je kan alles vinden via het internet, maar voeding kopen we toch nog hoofdzakelijk in de fysieke winkel. Ze komen hier hun voet in het water kunnen steken om eens te testen in een regio met een goede koopkracht, in Waterloo.
  • “Het wordt ook een grote winkel. Het is een pand van meer dan 3.000 vierkante meter, dus het wordt wel interessant om te kijken wat ze daar komen presenteren.”

(evb)

Meer