Speelgoedketen Fun vraagt het faillissement aan

De speelgoedketen Fun legt de boeken neer. De winkels en het hoofdkantoor sluiten donderdag definitief de deuren.

In het nieuws: Fun heeft het faillissement aangevraagd.

  • Het nieuws komt als geen verrassing. In januari kon je al op onze site lezen dat de keten in slechte papieren zat. Het bedrijf kondigde toen aan dat het een nieuwe overnemer zocht voor de 27 winkels, maar die werd uiteindelijk niet gevonden.
  • Dat betekent nog niet dat alle werknemers hun job zullen verliezen. Nu zal een curator de zoektocht naar overnemers voortzetten. Volgens Fun lopen er onderhandelingen met ‘enkele serieuze kandidaten’ over de overname van 11 winkels. “Kandidaten hebben ook aangegeven personeel te willen overnemen. Het einde van de gesprekken is eerder een kwestie van dagen dan wel van weken”, klinkt het in een persbericht.
  • Fun zegt zijn werknemers correct te blijven uitbetalen. De keten was vorige maand begonnen met een uitverkoop van de stock om ervoor te zorgen dat de 208 medewerkers hun loon blijven ontvangen.
    • “Fun is altijd een correcte werkgever geweest”, bevestigt vakbondsman Jörgen Meulders (ACV) tegenover De Tijd. “Ze zijn de lonen blijven betalen en het is netjes dat ze de uitverkoop zelf organiseren.”

Details: Er hangen al een tijdje donkere wolken boven Fun.

  • In 2022 boekte de keten een nettoverlies van 10,1 miljoen euro op een omzet van 70,2 miljoen euro. Het eigen vermogen was ruim 2 miljoen euro negatief.
  • Fun kende al meerdere eigenaars. De holding Mitiska heeft in 2018 de keten verkocht aan de Pardis-groep, die de retailer Trafic in portefeuille heeft. De ondernemersfamilie Marchandise, die achter de Pardis-groep zit, heeft in 2022 haar belang in Fun ondergebracht bij het moederbedrijf van Trafic. Daarvan bezit de familie zelf 30 procent, de Franse winkelketen Gifi heeft de controle.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.