Zoom, het sterbedrijf van de lockdowns, ziet groei stokken: beurskoers dondert fors lager

Waarom is dit belangrijk?

Videoconferencingbedrijf Zoom is een van de bedrijven die in de geschiedenisboeken symbool zal staan voor de hoge vlucht van thuiswerk tijdens de coronapandemie. Maar kan het sterbedrijf van 2020 zich aanpassen aan de nieuwe realiteit van het hybride werken?

Einde aan de spectaculaire groei. Zoom gebruikt een wat ongewone jaarindeling. In zijn tweede kwartaal, dat loopt van mei tot juli, klokte de kwartaalomzet voor het eerst af boven 1 miljard dollar.

  • Het ging om 1,02 miljard dollar, of 54 procent groei tegenover een jaar eerder, zo maakte het bedrijf maandagavond bekend.
  • Ondanks die forse sprong reageerden beleggers niet enthousiast, want Zoom verwacht in het huidige kwartaal (augustus-oktober) ook rond 1,02 miljard dollar uit te komen. Er zit dus geen groei meer in op kwartaalbasis, en dat zijn de beleggers niet meer gewoon.
  • De gebruiksvriendelijke videoconferencing van Zoom was tijdens de lockdownmaanden van de coronacrisis een van de grote winnaars. De omzet is sinds de lente van 2020 zowat verdrievoudigd en de beurskoers schoot vorig jaar als een raket de hoogte in.

Beurskoers in het slop. Beleggers reageerden negatief op en stuurden de beurskoers dinsdag in een eerste reactie 16 procent lager.

  • Zoom laat al het hele jaar geen standvastige stijgende trend meer zien op de beurs. Het is duidelijk dat beleggers twijfels hebben over de expansiekansen voor Zoom in de postcoronawereld.
  • Het videoconferencingbedrijf verdient vooral geld via abonnementen aan bedrijven en organisaties. Analisten vrezen dat er veel klantenverloop zal zijn nu weer meer werknemers naar kantoor trekken.

Het “hybride” tijdperk is in de maak: Bedrijven zetten wereldwijd het hybride werken (deels thuis, deels op kantoor) op poten. CEO Eric Yuan is zich daar ten volle bewust en hoopt Zoom uit te bouwen tot een compleet dienstenplatform voor bedrijven.

  • De onlinevergaderdienst kocht vorige maand Five9, een maker van software voor callcenterdiensten via de cloud.
  • Yuan introduceerde Zoom Apps, een dienst die verscheidene apps laat werken binnen een videoconferencingsessie van Zoom.
  • De CEO verwacht ook veel van Zoom Events, een platform om evenementen en bedrijfspresentaties mee te beheren.

Zware concurrentie. “Ondernemingen willen digitale platformen die vergaderingen, telefoon, evenementen, kantoortechnologie en softwareontwikkeling combineren op een manier die eenvoudig, betrouwbaar en frictieloos is”, zo vatte Yuan de uitdaging voor zijn bedrijf samen.

Maar daar zijn bedrijven als Google, Microsoft en de combinatie Salesforce-Slack natuurlijk ook mee bezig. Zoom zal moeten bewijzen dat het in de concurrentiestrijd met de techreuzen zijn mannetje zal staan.

Lees ook: Terug naar kantoor: spelen werknemers het uurtje tijdswinst dankzij thuiswerk straks weer kwijt?

(bzg)

Meer