Hoe help je als werkgever iemand die aan zijn eerste job begint?

Nieuwe werknemers aantrekken is geen sinecure. Hoe bied je als werkgever genoeg ondersteuning aan iemand die aan zijn eerste job begint? Pedagoog Johan De Wilde schreef er een boek over, Coaching op de grens van opleiding en werk. Aan Business AM gaf hij alvast een aantal tips.


Beluister hier het volledige interview met Johan De Wilde:


De essentie: Te weinig werkgevers hebben aandacht voor alle vlakken van ondersteuning. Daarbij wordt autonomieondersteuning het vaakst vergeten: helpen om eigen keuzes te maken.

  • De Wilde legt uit: “Er zijn coaches die uitgaan van een bepaalde stijl, iets waar ze sterk in zijn. Zij bieden vooral dat ene ding. Dat kan autonomieondersteuning zijn, of netwerkondersteuning. Die coaches missen dan andere zaken, zoals bijvoorbeeld loopbaanondersteuning op iets langere termijn.”
  • “De autonomieondersteuning wordt het vaakst gemist. Het betekent helpen om de persoon eigen keuzes te laten maken. Als je als nieuwe werknemer de eerste stap zet, dan heb je iemand naast je nodig die je bevestigt in jouw keuzes. Iemand die hier en daar op de rem gaat staan.”

Ook luisteren

  • “Als je als medewerker of als leidinggevende iemand binnenkrijgt, dan denk je dat je die persoon allerlei dingen moet tonen. En dat moet ook, maar je moet ook heel sterk luisteren. Wat heeft die persoon nu nodig? Je mag niet zelf aan alles een invulling geven.”
  • “Men gaat ervan uit dat iemand die start aan zijn eerste job zich snel alles eigen gaat maken. De ondersteuning valt te snel weg, waardoor die persoon relatief snel gefrustreerd raakt en start met een negatieve professionele ervaring. Ofwel verdwijnt hij uit de sector, ofwel vertrekt hij naar een tweede werkgever. En dat is jammer, want die eerste job is belangrijk voor onze identiteit”, besluit De Wilde.

(nd)

Meer