Opgelet voor kredietkaart fraude

 

De laatste jaren is het gebruik van een kredietkaart hand over hand toegenomen. Niet alleen in ons land, maar werkelijk wereldwijd wordt er steeds meer gebruikgemaakt van dit handige betaalmiddel. Maar deze toenemende populariteit heeft voor de gebruikers van een kredietkaart ook een negatieve kant met zich meegebracht, namelijk: het aantal gevallen van kredietkaartfraude zit eveneens in de lift. Uit onderzoek is genleken dat maar liefst 1 op de 10 van de kredietkaartgebruikers wel een keer slachtoffer is geworden van deze vorm van fraude.

Kredietkaartfraude: een wereldwijd probleem

Net zoals het gebruik van kredietkaarten zich niet alleen tot ons land beperkt, hebben ook de kredietkaartfraudeurs hun werkterrein uitgespreid over heel de wereld. Kredietkaartfraude is dus zowel een serieus als een wereldwijd probleem dat zeker wat extra aandacht verdient. Het feit dat over heel de wereld kredietkaartfraude voor miljoenen euro’s aan schade veroorzaakt, betekent dus ook dat criminelen steeds meer geavanceerde methoden gebruiken om de kaartgegevens en identiteit van kredietkaartgebruikers te bemachtigen en te misbruiken.

Hoe wordt kredietkaartfraude gepleegd?

Plegers van kredietkaartfraude maken over het algemeen gebruik van eenvoudige methodes om persoonlijke- en kredietkaartgegevens te verzamelen en op die manier deze informatie te gebruiken. Gelukkig hebben technologische innovaties en verbeteringen de criminelen gedwongen om deze methodes sneller aan te passen en steeds weer te verbeteren. Zo heeft de moderne technologie er bijvoorbeeld voor gezorgd dat er in plaats van een papieren kassabon, op steeds meer plaatsen wordt gewerkt met digitale verwerking van betaling. In het gros van de gevallen zullen de betreffende oplichters zich nu dus moeten wenden tot het internet om hun buit binnen te kunnen halen.

Dit betekent echter wel dat de criminelen steeds verder moeten gaan om aan hun informatie te kunnen komen. De laatste jaren heeft er zich dan ook een duidelijk waarneembare verergering plaatsgevonden. Er zijn namelijk een aantal grote inbraken gepleegd bij een heleboel verkopers die actief zijn op het internet. Als gevolg van deze criminele acties zijn dan ook de digitale gegevens van miljoenen klanten over heel de wereld gestolen. In een groot aantal gevallen betekende dit ernstige gevolgen, in het bijzonder voor de klanten die gebruikmaakten van hun kredietkaart om online aankopen te betalen.

Volgens experts zullen oplichters zich bij dit soort inbraken toegang verschaffen tot de persoonlijke gegevens van miljoenen klanten, zoals hun namen, adressen en kredietkaartnummers.  Ze kunnen deze gegevens vervolgens gaan gebruiken om:

  • de identiteit van het slachtoffer te misbruiken,
  • slachtoffers door middel van misleiding nog meer gevoelige informatie ontfutselen.

Manieren waarop oplichters aan informatie kunnen komen

Het bestelen van online verkopers is slechts één manier waarop internet criminelen toegang kunnen krijgen tot je persoonlijke informatie. Deze personen zullen er werkelijk alles aan doen om je identiteit te kunnen bemachtigen, deze gegevens zijn immers erg waardevol bij het uitvoeren van hun duistere praktijken.

Om persoonlijke gegevens, zoals je naam, adres, sofinummer, en de benodigde informatie in handen te krijgen, kan een kwaadwillende uit zijn op het stelen van je tas, je portemonnee en zelfs je e-mailadres. Sommige van deze duistere figuren snuffelen zelfs in je afval, op zoek naar rekeningafschriften, of andere informatie die ze kunnen gebruiken om je identiteit te kunnen misbruiken.

Andere criminelen kunnen je bovendien gaan stalken op social media en je zogenaamde phishing e-mails toesturen. Phishing e-mails zijn berichten waarin je wordt gevraagd om persoonlijke- en financiële gegevens door te geven. Uiteraard doen criminelen dit niet onder hun eigen naam, maar gebruiken hiervoor bijvoorbeeld de naam van een bank. Onder valse voorwendselen zullen ze proberen om je bijvoorbeeld je kredietkaartgegevens en je pincode afhandig te maken. Banken en andere bedrijven die werken met gevoelige persoonlijke informatie zullen echter nooit aan hun klanten vragen om vertrouwelijke gegevens via e-mail of telefoon te verstrekken.

Een andere, door criminelen bedachte, manier om aan je betaalgegevens te komen, is door middel van het plaatsen van een zogeheten skimmingapparaat dat op de kaartlezer van een betaal- of geldautomaat wordt gezet om op die manier de informatie te krijgen. Daarnaast kunnen sommige hackers zichzelf toegang verstrekken tot allerlei elektronische databanken waarin informatie op ligt geslagen van uiteenlopende online aankopen.

Manieren waarop oplichters de gestolen informatie gebruiken

Op het moment dat criminelen je uiterst persoonlijke financiële informatie in handen hebben, dab kunnen ze daar in principe alles mee doen wat ze maar kunnen bedenken. Zij kunnen bijvoorbeeld een telefoontje plegen naar je schuldeisers bellen en het postadres veranderen dat je op hebt gegeven, een nieuwe kredietkaartrekening aanvragen en openen en zelfs buitensporig veel geld uitgaven zonder dat je dit direct te weten komt. En op het ogenblik dat je niet op de hoogte bent van de duistere zaken die er plaatsvinden, dan kun je van een koude kermis thuiskomen als je de fraude uiteindelijk wel ontdekt en de omvang van de schade op kunt gaan maken.

Niet is het voor bepaalde dieven een peulenschil om je identiteit te stelen, maar indien ze ook nog over de juiste informatie beschikken, dan zullen ze er zelfs in slagen om bijvoorbeeld teruggave van belastingen uit jou naam aan te vragen. Er worden ook duizenden gevallen gemeld van slachtoffers die door de daders worden geïntimideerd. Deze intimidatie is mogelijk doordat de daders dan over de meest uiteenlopende informatie van hun slachtoffer beschikken.

Manieren om je tegen kredietkaartfraude te beschermen

Gezien de steeds meer verfijnde werkwijze van de (internet) criminelen kun je je soms behoorlijk weerloos voelen. Gelukkig zijn er een aantal verschillende dingen die je zelf kunt doen om de kans te verkleinen dat je je tot één van hun slachtoffers dient te gaan rekenen. Ook zullen deze manieren helpen bij het verminderen van kredietkaartfraude. Daarnaast kun je diverse maatregelen treffen om weer te herstellen nadat je slachtoffer bent geworden van identiteitsdiefstal en het misbruik van je identiteit.

Maak gebruik van aansprakelijkheidsbescherming

In ons land is bij wet vastgelegd dat slachtoffers van kredietkaartfraude niet volledig aansprakelijk kunnen worden gesteld in het geval van diefstal. Sommige banken zullen zelfs volledig afzien van een bepaald eigen risico op het moment dat je aanvullende gegevens kunt verstrekking met betrekking tot de diefstal, zoals een proces verbaal van de aangifte bij de politie.

Indien je onbekende transacties aantreft op het maandelijkse overzicht dat de kredietkaartmaatschappij je stuurt, maar nog steeds de betreffende kredietkaart in je bezit hebt, dan kan dit betekenen dat de kaart is gedupliceerd. In dergelijke gevallen dien je echter binnen, een vooraf vastgestelde, periode deze transacties te melden bij de verstrekker van de kredietkaart. Je kaart kan dan immers worden geblokkeerd, en er zal tevens een nieuw exemplaar voor je worden aangemaakt, zodat ook kaart die de criminelen in handen hebben niet meer bruikbaar zal zijn, en dus niet meer voor schade kan zorgen.

Een goede bescherming van je privacy is essentieel

Om er wat zekerder van te zijn dat er niet met je persoonlijke gegevens kan worden geknoeid, kun je het beste kiezen voor een goedgekeurde kredietkaart. Maar desondanks is het toch van essentieel belang dat je zelf ook de nodige voorzorgmaatregelen treft om te voorkomen dat criminelen aan de haal kunnen gaan met je persoonlijke- en kredietkaartgegevens. Bij deze maatregelen kun je onder andere denken aan:

  • Bewaar je tas of portemonnee op een veilige plaats op het moment dat je ergens buitenshuis bent, zoals op je werk, in je auto of in een sportschool.
  • Gebruik een uniek wachtwoord op ieder account dat je geopend op een computer of een smartphone,
  • Eveneens kun je een speciale app gebruiken om je wachtwoord op een veilige plaats te bewaren,
  • Je persoonlijke- en financiële gegevens kun je zo veilig mogelijk bewaren door deze informatie zo privé mogelijk te houden.

Voorkomen is immers beter dan genezen en door voorzichtig om te gaan met de verstrekking van je persoonlijke- en financiële gegevens zul je de kans een stuk kleiner maken dat je het doelwit wordt van criminelen.

Kredietkaarten met bescherming tegen fraude

Om niet voor vervelende verrassingen en torenhoge rekeningen te komen staan, doe je er altijd verstandig aan om een kredietkaart te kiezen die je bescherming kan bieden tegen kredietkaartfraude. Vandaag de dag zijn er gelukkig steeds meer verstrekkers van kredietkaarten die de gebruikers van hun producten niet verantwoordelijk stellen voor fraude of misbruik die gepleegd is met hun kaart. Deze kredietkaarten zullen immers voor niet geautoriseerde transacties bescherming bieden. Wanneer je ervoor zorgt dat je kredietkaart of deze belangrijke functie beschikt, hoeft je immers helmaal geen verlies te lijden, mits je de valse transacties of onwerkelijke activiteiten met je kaart direct te melden bij de verstrekker van je kredietkaart.

Een groot aantal van de betere kredietkaarten beschikken gelukkig al over deze functie. Maar dat wil niet zeggen dat je verder op je lauweren kunt rusten. Om er immers op tijd bij te zijn, indien er onverhoopt toch misbruik is gemaakt van je kredietkaart en/of je persoonlijke gegevens, doe je er goed aan om:

  • met al je rekeningen elke dag uiterst voorzichtig om te springen en deze gegevens zeker niet met derden te delen,
  • indien je wilt profiteren van de bescherming tegen aansprakelijkheid, dan dien je een frauduleuze transactie binnen de gestelde periode te melden bij de verstrekker van je kredietkaart,
  • Elke verdachte transacties dien je direct te melden om zo te voorkunnen dat deze vaker plaats kunnen vinden.

In de tussentijd kan ook je kredietscore ernstig te lijden hebben onder frauduleuze handelingen met je kredietkaart en/of je persoonlijke gegevens. Om dit te voorkomen en eventuele schade tot een minimum te kunnen beperken, is het absoluut aan te bevelen om je rekening nauwkeurig te controleren en hiervoor vaste tijdstippen in te stellen, bijvoorbeeld elke week. Op het moment dat criminelen dan toe hebben geslagen, dan zul je dit direct merken en kun je snel de juiste acties ondernemen.

Bij online transactie altijd verantwoord handelen

Op het ogenblik dat je, net zoals een heleboel andere mensen, graag online je aankopen doet, dan dien je ervoor te zorgen dat je computer een volkomen veilig werkterrein is. Het is dan ook zaak om betrouwbare antivirussoftware te installeren, die bovendien automatisch wordt bijgewerkt. Ook is het essentieel dat je kunt beschikken over een beveiligd draadloos netwerk als je online gaat. Verder moet je, op het moment dat je online gaat betalen, zeker weten dat de betreffende website is beveiligd. Dit is het geval als er “https:” aan het begin van het webadres staat vermeld. Om de betalingen nog veiliger te laten verlopen is het eveneens belangrijk dat je gebruikmaakt van lastig te kraken wachtwoorden.

Betaal met een kredietkaart in plaats van met een debetkaart

Het gebruik van een kredietkaart in plaats van een debetkaart zal je veiligheid tijdens het doen van online betaling zeker verhogen. Je doet er om die reden dan ook verstandig aan om, waar mogelijk, te kiezen voor dit betaalmiddel. Wanneer je immers slachtoffer wordt van diefstal en/of identiteitsfraude, dan zal het een stuk lastiger zijn om de schade te verhalen wanneer je met een debetkaart hebt betaald. In de meeste gevallen zullen banken zelfs minder schade gaan vergoeden als je de fraude te laat hebt gemeld.

Indien je het misbruik van je kaart niet binnen de vooraf bepaalde periode meldt, dan bestaat er een reële kans dat je al het geld op je bankrekening kwijtraakt. In het meest erge geval zul je zelfs nog meer schade lijden, bijvoorbeeld omdat het geld op deze rekening is gekoppeld aan andere rekeningen. Door gebruik te maken van een kredietkaart, in plaats van een debetkaart, zul je worden beschermd tegen dit soort grote verliezen.

Goed beschermen van je post

Op het ogenblik dat je tijdelijk je woning verlaat, bijvoorbeeld tijdens een vakantie of een zakenreis, dan is het verstandig om een familielid, een vertrouwde buur of een goede vriend te vragen om elke dag je post weg te halen. Je kunt uiteraard ook vragen of je post gedurende je afwezigheid bewaard kan worden op het postkantoor. Wanneer je een brievenbus hebt dit ver van je woning staat, dan is het eveneens van belang dat je deze goed af kunt sluiten. Criminelen kunnen anders gemakkelijk aan je poststukken, en dus vertrouwelijke gegevens, komen en deze gebruiken voor hun duistere praktijken.

Verder is het aan te bevelen om geen berichten te posten op social media, zoals Facebook of Twitter,  met betrekking tot je afwezigheid. Dit kan een dief namelijk ook laten weten dat je voor een bepaalde tijd niet thuis bent. De kans op diefstal van je post, maar ook van andere spullen, wordt als gevolg hiervan dus een stuk groter. Achteraf kun je immers alsnog foto’s en/of een verslag van je reis op social media plaatsen.

Waakzaam zijn voor verdachte activiteiten

Door goed te letten op tekenen die mogelijke kunnen wijzen op diefstal van je identiteit, zoals ontbrekende kredietkaartrekeningen, geweigerde kredieten zonder dat je daar de reden van kent, onbekende partijen die je vragen stellen ​​over je rekening, nieuwe rekeningen die zijn geopend of een saldo dat je niet herkent op de rekening van je kredietkaartmaatschappij. Als je iets opmerkt dat er ongewoon of zelfs bedrieglijk uitziet, dan dien je dit direct na te trekken. Hoe eerder je immers actie onderneemt, hoe meer de schade over het algemeen beperkt kan blijven.

Wat te doen bij kredietkaartfraude?

In bepaalde opzichten, zoals bij de diefstal van vertrouwelijke gegevens bij online verkoper, kan met recht worden gesproken van een ramp die talloze slachtoffers heeft geëist. Maar toch is het niet alleen maar negativiteit die dit soort kwesties met zich mee zal brengen. Als gevolg van deze gebeurtenissen, zal een bedrijf namelijk resoluut de beveiliging van hun netwerk gaan controleren en versterken, nieuwe waarborgen en procedures toevoegen aan hun algemene voorwaarden en deskundigen in de arm nemen die ervoor kunnen zorgen dat de aanwezige data veilig bewaard kan worden. Dit soort aanvullende garanties zullen er absoluut voor zorgen dat het weer een stukje veiliger is geworden op het internet. Al lijkt dit proces soms veel te traag te verlopen, maar desondanks zul je elk jaar weer een beetje veiliger zijn dan een jaar eerder.

Helaas kunnen nieuwe en verbeterde beveiligingsmethode niet voor honderd procent voorkomen dat kredietkaartfraude helemaal wordt uitgebannen. Dit neemt overigens niet weg dat het op zak hebben van een kredietkaart in de regel veiliger is dan het bij je hebben van contant geld. Hoe ingewikkeld banken en verkopers het vergaren en opslaan van persoonlijke gegevens van klanten ook maken, het volledig voorkomen van diefstal is helaas niet haalbaar. Hoe hard iedereen ook zijn best doet, het is gewoon niet mogelijk om elke situatie volledig te beschermen en de diefstal van kredietinformatie te voorkomen.

Op het moment dat je slachtoffer bent geworden van deze vorm van fraude, dan zijn er verschillende stappen die je dient te nemen om de geleden schade zoveel mogelijk te kunnen beperken en je identiteit te beschermen in de toekomst beter te beschermen. In het geval van verlies of diefstal van een kredietkaart en/of je persoonlijke gegevens kun je de volgende stappen te ondernemen:

  • Neem contact op met de verstrekkers van al je kredietkaarten. Hoe eerder je hen immers hebt gewaarschuwd, hoe beter de uiteindelijke schade beperk kan worden.
  • Maak gebruik van een zogenaamd fraudealert op elke kredietkaart– of andere kredietrekening. Zo kunnen verdachte activiteiten een stuk sneller op worden gespoord, en dus ook aan worden gepakt.
  • Laat frauduleuze rekeningen direct blokkeren bij de verstrekker van je kredietkaart. Door middel van één simpel telefoontje kun je je kaart laten blokkeren en op die manier om verdere kosten vermijden.
  • Doe aangifte bij de plaatselijke politie zodat er een proces verbaal op kan worden gemaakt van de kredietkaartfraude. De politie kan dan wellicht meer gevallen van deze vorm van criminaliteit proberen te voorkomen. Bovendien zul je een kopie van het proces verbaal nodig hebben bij het indienen van de kennisgeving bij de verstrekker van de kredietkaart en de kredietkaartmaatschappij.

Conclusie

Op het ogenblik dat je een kredietkaart gaat gebruiken, dan dien je altijd goed te onthouden dat de beste manier om kredietkaartfraude te voorkomen er één zal zijn die gericht is op het voorkomen van dit misdrijf. Je moet jezelf om die reden dan ook altijd proactief opstellen ten aanzien van de bescherming van je identiteit. In de meeste gevallen betekent dat niets meer dan gewoon je gezond verstand gebruiken op momenten dat je persoonlijke informatie, van welke aard dan ook, aan een ander verstrekt. Verder is het aan te bevelen om speciale aandacht te besteden aan het ook daadwerkelijk privé houden van vertrouwelijke- en persoonlijke informatie.

Deskundigen op het gebied van veiligheid geven dan ook altijd het advies om je kredietkaart geen moment uit het oog op te verliezen tijdens het uitvoeren van een transactie. Daarnaast wordt aangeraden om in geen geval akkoord te gaan met de ondertekening van een blanco ontvangstbewijs. Door te handelen naar je eigen gezonde verstand, en de adviezen en tips die hierboven zijn genoemd ter harte te nemen, zal de kans om slachtoffer te worden van kredietkaartfraude een stuk kleiner worden. Doordat deze kans kleiner wordt, zullen eveneens  de gevolgen daarvan veel beter binnen de perken gehouden kunnen worden.

De hoop van alle gebruikers van een kredietkaart is echter dat er een dag zal komen waarop kredietkaartfraude en identiteitsmisbruik volledig zal zijn uitgegroeid. Pas wanneer deze vorm van criminaliteit  tot het verleden is gaan horen, hebben zowel deskundigen op het gebied van veilige betaalmethodes als de mensen die daar gebruik van maken de taak om hun persoonlijke gegevens veilig te bewaren. Voor elke bezitter van een kredietkaart geldt dan ook dat er de nodige stappen genomen moeten worden om hun identiteit optimaal te kunnen beschermen. Een sceptische houding aannemen speelt hierbij eveneens een belangrijke rol, bijvoorbeeld wanneer een persoon of een bedrijf ​​om meer persoonlijke informatie vraagt, dan je eigenlijk wilt geven.

Als je je niet op je gemak voelt, dan is het in elk geval verstandig dat je geen gegevens verstrekt totdat je meer duidelijkheid hebt gekregen van bijvoorbeeld de verstrekker van je kredietkaart. Telefonisch, per post of e-mail je persoonlijke- of kredietkaartgegevens verstrekken zal altijd uit den boze zijn, ongeacht het verhaal dat daarbij wordt verteld. Een ander je kredietkaart, samen met de bijbehorende gegevens, meegeven is iets dat je absoluut moet voorkomen. Alleen de houder van de kredietkaart kan namelijk dit betaalmiddel veilig gebruiken. In de vreemde wereld van vandaag de dag weet je immers niet wat voor ongure types je tegen het lijf kunt lopen. Je moet dan ook altijd als eerste aan de veiligheid van jezelf, en dus ook van allerlei vertrouwelijke gegevens, denken zonder je schuldig te voelen omdat dit bijvoorbeeld door anderen als egoïstisch gezien zou kunnen worden.

Meer