Barcelona wil Las Ramblas aan lokale bevolking teruggeven; toeristische dominantie moet wijken

In Barcelona is de heraanleg van de beroemde voetgangersboulevard Las Ramblas van start gegaan. De werken, die pas eind dit decennium volledig zullen worden afgerond, moeten niet alleen voor een modernisering zorgen, maar dienen ook de lokale gemeenschap sterker te ondersteunen. Momenteel staat de boulevard immers vooral synoniem voor toeristische drukte en vaak overlast.

Het totale project zal in vijf afzonderlijke fasen worden uitgevoerd. Inmiddels zijn de werken begonnen in het gebied van Drassanes, het deel van Las Ramblas dat zich het dichtst – naast het monument van Columbus – bij de kust bevindt. Deze werken zullen naar verwachting achttien maanden in beslag nemen.

Onleefbaar

Barcelona ervaart al langer zowel de positieve als negatieve impact van het toerisme. De lokale autoriteiten hebben eerder al een aantal maatregelen genomen om de zwaarste problemen aan te pakken.

“Delen van de stad zijn onder invloed van het massatoerisme nagenoeg onleefbaar gemaakt voor de lokale bevolking”, merkt Ada Colau, burgemeester van Barcelona, op. “De renovatie moet ervoor zorgen dat de buurt opnieuw leefbaarder wordt voor de plaatselijke gemeenschap. Daarbij zal ook een grotere aandacht worden besteed aan groenaanleg en cultuur.”

Het toekomstige deel aan het theater Liceu. – Foto: Ajuntament de Barcelona

Ook het winkellandschap van Las Ramblas zal volgens de plannen een grotere diversiteit moeten uitstralen. De retail op de boulevard staat immers momenteel eveneens nagenoeg uitsluitend in het teken van het toerisme.

Door de werken zullen op La Rambla drie grote gebieden worden gecreëerd. Centraal daarbij staan de markt La Boqueria, het operagebouw Liceu en het neoklassieke historische complex Palau Moja. De ruimte voor het autoverkeer wordt drastisch ingeperkt. Op de boulevard worden alleen wagens van residenten toegelaten. De nieuwe La Rambla krijgt bovendien een honderdtal banken.

Cultuur

Elke dag ontvangt La Rambla de Barcelona ongeveer tweehonderdduizend bezoekers. Dat komt uit op ongeveer 80 miljoen passanten per jaar. Las Ramblas is met voorsprong de beroemdste straat van Barcelona en is ook, samen met de Gran Via in Madrid, de meest bekende boulevard van Spanje.

De straat staat echter ook bekend als een gebied van zakkenrollers, oplichters en sjacheraars. Vier jaar geleden al rees het plan om Las Ramblas volledig te transformeren. Eindelijk heeft nu ook de stedenbouwkundige commissie van Catalonië daarvoor zijn definitieve goedkeuring verstrekt. Voor de uitvoering van de werken is een bedrag van 44,56 miljoen euro voorzien.

De werken begonnen aan het standbeeld van Columbus. – Foto: Ajuntament de Barcelona

Tot nu toe zijn er voor het autoverkeer twee rijstroken voorzien, maar die ruimte wordt gehalveerd. Aan beide zijden van de boulevard komen trottoirs met een breedte van minstens drie meter. Momenteel is het voor voetgangers op die trottoirs onmogelijk om met twee naast elkaar te lopen. Bij het passeren moet één partij zich altijd op de rijbaan begeven.

Ook het centrale wandelgedeelte van de boulevard wordt verbreed, waardoor er meer ruimte voor voetgangers en natuurelementen wordt gecreëerd. De wandelboulevard zal ook met een aantal barrières tegen auto’s worden beschermd, zodat een terroristische aanslag zoals vier jaar geleden onmogelijk zou moeten worden.

Bedoeling is tevens dat Las Ramblas ook meer culturele activiteiten krijgt. Een voorbeeld daarvan is het festival Àgora Musical de la Plaça Reial, waar de voorbije zomermaanden vijftig concerten met meer dan 7.500 bezoekers werden georganiseerd.

Meer