Tarieven supertankers profiteren van recordvolumes petroleumexport

Gigantische supertankers die ruwe olie over de hele wereld vervoeren, genereren de grootste inkomsten in meer dan twee jaar. De nieuwe piek moet in grote mate worden toegeschreven aan de toenemende transporten vanuit de Verenigde Staten en het Midden-Oosten.

De tarieven voor de huur van very large raw carriers (VLCC) zijn inmiddels opgelopen tot nagenoeg 40.000 dollar per dag. Daarmee hebben de tarieven het hoogste niveau bereikt sinds de maand juni twee jaar geleden. Reders merken op dat deze pieken in grote mate zijn te wijten aan de toename van de leveringen vanuit het Midden-Oosten en de Golf van Mexico.

Heropleving

Na de uitbraak van de coronapandemie kende de olieproductie een sterke terugval. Daardoor daalde ook de vraag naar olietankers. Een recordexport aan Amerikaanse ruwe olie en een toename van de aanvoer door de lidstaten van de Organisation of Organization of the Petroleum Exporting Countries (Opec) hebben echter tot een sterke heropleving van de maritieme olietransporten geleid.

Bovendien heeft een omleiding van de Russische oliestromen door de oorlog in Oekraïne een aantal handelsroutes verschoven, waardoor sommige trajecten zijn verlengd, zodat de druk op de beschikbare tankervloot nog groter is geworden.

“We zien nu een hectische activiteit in alle belangrijke oliebekkens van de wereld”, betoogt Lars Barstad, chief executive van de tankerrederij Frontline. “De tarieven voor het transport van die voorraden gaan snel omhoog. De wereldwijde olievoorziening heeft een cruciaal punt bereikt.”

“De Verenigde Staten hebben hun olieproductie opgedreven, terwijl ook strategische oliereserves werden aangesproken om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen. Ook in Saudi-Arabië is er sprake van een sterke productie. Door de omleiding van de Russische transporten, moeten bovendien de schepen ook grotere afstanden afleggen.”

Aandelen

Niet alleen de grote supertankers profiteren van de huidige sterke marktsituatie, want ook in de andere sectoren van de industrie konden de voorbije maanden een aantal positieve evoluties worden vastgesteld.

“Schepen voor geraffineerde producten konden hun sterkste markt in nagenoeg een kwarteeuw laten optekenen”, stippen analisten aan. “De tarieven van kleinere tankers voor ruwe olietankers zijn eveneens opgelopen. Dat was vooral een neveneffect van de oorlog die momenteel in Oekraïne woedt.”

“Hoewel de export uit de Verenigde Staten een volatiel patroon heeft laten optekenen, kon vorige week bovendien een recorduitvoer van vijf miljoen vaten per dag worden opgetekend”, merkt de Amerikaanse Energy Information Administration op. In juli kende bovendien ook de aanvoer vanuit het Midden-Oosten een sterke stijging.

De opstoot van de activiteit heeft ook een positieve impact gehad op de aandelen van de tankerrederijen, die de voorbije weken een gestage stijging konden melden. De aandelen van de Antwerpse tankerrederij hebben inmiddels het hoogste niveau sinds het begin van vorig decennium bereikt.

Ook Frontline en International Seaways bereikten op de beurs nagenoeg hun hoogste notering sinds het begin van dit decennium.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20