Google en Ford slaan de handen in elkaar om de personenwagen verder te digitaliseren

De automaker en de techreus gaan een partnerschap van zes jaar aan, dat volgens Ford ‘honderden miljoenen dollars waard is’. Onder de deal zal Google zijn Android besturingssysteem in de Ford-modellen integreren vanaf 2023, met ingrijpende gevolgen voor de rijervaring. 

Bestuurders zullen gebruik kunnen maken van allerlei Google apps zoals Maps, die bovendien bestuurd worden met stemcommando’s. De techreus zal ook zorgen voor ‘infotainment’ tijdens de rit, met onder meer Google Play. Verder levert Google ook cloud- en andere technologiediensten. Zo wordt er gewerkt aan een systeem om klanten via de cloud berichten te sturen over het nodige onderhoud, of over mogelijkheden om het voertuig in te ruilen of te verkopen. Maar de grote troef van de cloudtechnologie voor automakers is dat de digitale systemen van de wagen vanop afstand kunnen geüpdatet worden, net zoals bij een smartphone.

Voor Google is het partnerschap een belangrijke incentive om zijn cloudafdeling uit te breiden en het marktaandeel te spekken. Op de markt voor clouddiensten wordt de techreus te vaak afgetroefd door rivalen Amazon en Microsoft. 

Toeleveringsketen stroomlijnen

De tech van het bedrijf achter de zoekmachine wordt echter niet enkel gebruikt om diensten voor eindgebruiker te ontwikkelen. Ook de toeleveringsketen wordt er verder mee geoptimaliseerd. Kunstmatige intelligentietechnologie van Google moet de efficiëntie van de assemblageband en de aankoop van grondstoffen verbeteren, aldus beide ondernemingen. 

Tenslotte wordt het vehikel ‘Team Upshift’ in het leven geroepen, om nieuwe mogelijkheden op vlak van retail te verkennen. Zo zouden er innovatieve vormen van eigenaarschap van een wagen in de pijplijn zitten. Aan de hand van data-analyse moet Team Upshift dus vernieuwende diensten ontwikkelen voor Ford-klanten. 

Inhaalsmanoeuvre Tesla

Het partnerschap kan gezien worden als het begin van een inhaalsbeweging op concurrent Tesla. Volgens waarnemers is een van de redenen dat Elon Musks bedrijf het afgelopen jaar is uitgegroeid tot de meest waardevolle automaker ter wereld, de voorsprong op vlak van software en datadiensten zijn. Die kunnen namelijk zowel extra inkomsten opleveren als kostenbesparend zijn. 

De samenwerking maakt deel uit van een groot herstructureringsplan van 11 miljard dollar (9,12 miljard euro), dat in gang gezet werd door CEO Jim Farley. Sinds hij het stuur overnam in oktober is de beurswaarde van Ford met meer dan 60 procent gestegen. Toen het nieuws van de samenwerking bekend raakte eerder vandaag, sprong het aandeel 8 procent omhoog. Intussen is het gestabiliseerd op 4,5 procent. 

Meer