‘Goedkope Amazon’ Wish boekt verlies vlak voor beursgang

De webwinkel Wish, de Amerikaanse tegenhanger van het Chinese AliExpress, trekt nog voor het einde van de maand naar Wall Street aan 22 tot 24 dollar per aandeel. In de eerste negen maanden van dit jaar boekte het bedrijf 176 miljoen dollar (145 miljoen euro) nettoverlies.

Aan de bovenkant van de vork zou Wish op een waardering van 14 miljard dollar uitkomen. De e-commercegigant wil 1,1 miljard dollar ophalen met de beursgang.

Misschien doet de naam Wish niet meteen een belletje rinkelen, maar u hebt het bedrijf zo goed als zeker al eens zien voorbijkomen in uw Facebook-tijdlijn. Het staat erom bekend de meest absurde producten te adverteren. Van dinosaurusstandbeelden op ware grootte tot toiletpapiergeweren.

Lage prijzen

Daarnaast zet Wish heel erg in op lage prijzen, net als het Chinese AliExpress. Het wordt vaak omschreven als een ‘Amazon voor mensen die zich geen Prime-abonnement van 119 dollar per jaar kunnen veroorloven’. De producten zijn op Wish ook vaak goedkoper dan op andere e-commercesites. U betaalt maar 20 cent voor bijvoorbeeld een telefoonoplader, maar moet dan ook wel soms langer dan een maand wachten voor die bij u thuis arriveert.

Die prijzenoorlog weegt wel een beetje op de winst van het bedrijf. Tussen 2017 en 2019 kon Wish zijn verlies beperken van 247 miljoen tot 136 miljoen dollar, maar in de eerste negen maanden van dit jaar werd dat verlies weer groter naar 176 miljoen. De omzet daarentegen groeide over dezelfde periode met 32 procent naar 1,75 miljard dollar.

Corona

Dat heeft het bedrijf uiteraard voor een groot deel te danken aan de coronapandemie, die iedereen naar zijn laptop heeft geduwd om zaken aan te kopen. Volgens zijn prospectus heeft Wish 100 miljoen maandelijks actieve gebruikers in meer dan 100 landen. In september waren er nog 70 miljoen gebruikers. Er zijn 500.000 verkopers actief op het platform, waarvan de meesten uit China komen. Wish heeft 150 miljoen producten in zijn catalogus.

De groep heeft een goed moment gekozen om naar de beurs te trekken. In een tijd waarin de beurzen hoge toppen scheren en vooral technologie en e-commerce het goed doen, kan Wish hoge koerswinsten verwachten. Ook de verhuurder Airbnb en de maaltijdleverancier Doordash gaan deze maand naar de beurs. Airbnb mikt op 42 miljard dollar beurswaarde, Doordash hoopt 36 miljard te bereiken.

Meer