Amerikaanse beurswaakhond klaagt drie voormalige Netflix-ingenieurs aan wegens handel met voorkennis

De Securities and Exchange Commission (SEC), de bekendste financiële waakhond van de VS, heeft drie voormalige technici van Netflix aangeklaagd wegens handel met voorkennis. De ex-medewerkers zouden meer dan 3 miljoen dollar winst hebben gemaakt met kennis van abonneecijfers die nog niet openbaar werden gemaakt, schrijft de Financial Times.

Waarom is dit belangrijk?

Nu de amusementssector zich meer is gaan richten op streaming dan op traditionele televisie, is de groei van het aantal abonnees voor Wall Street de belangrijkste maatstaf geworden bij de beslissing om media-aandelen te kopen of te verkopen.

Netflix-aandelen kunnen bijzonder volatiel zijn in de dagen na de winst, afhankelijk van de vraag of er meer of minder abonnees bijkomen dan verwacht.

  • Volgens de SEC-klacht die woensdag in de federale rechtbank in Seattle is ingediend, heeft ingenieur Sung Mo Jun, terwijl hij in 2016 en 2017 voor Netflix werkte, zijn broer en een vriend getipt met abonnee-informatie. Ze gebruikten het vervolgens om vooruitlopend op Netflix-winstaankondigingen te handelen.
  • De SEC beweert ook dat zelfs na het verlaten van het bedrijf in 2017, Mo Jun erin slaagde om Netflix-abonnee-informatie te verkrijgen van Ayden Lee, een andere Netflix-ingenieur. Mo Jun gebruikte het om zelf Netflix-aandelen te verhandelen van 2017 tot 2019, aldus de klacht.
  • Een andere voormalige Netflix-ingenieur, Jae Hyeon Bae, werd ook aangeklaagd voor het lekken van Netflix-abonneecijfers naar de broer van Mo Jun. Dit gebeurde voorafgaand aan de winstpublicatie van het bedrijf in juli 2019.

Erin Schneider, directeur van het kantoor van de SEC in San Francisco, zei dat de groep “zich bezighield met een langlopend, miljoenen dollars kostend plan om te profiteren van waardevolle, verduisterde bedrijfsinformatie”.

Onconventionele bedrijfscultuur

Reed Hastings, chief executive van Netflix, heeft transparantie onderdeel gemaakt van de onconventionele bedrijfscultuur van het bedrijf. Het bedrijf deelt financiële resultaten met “ongeveer zevenhonderd” werknemers voorafgaand aan de bekendmaking van de winst.

“Wij zijn misschien wel het enige publieke bedrijf dat financiële resultaten intern deelt in de weken voordat het kwartaal wordt afgesloten”, zei Hastings in zijn boek, ‘No Rules Rules: Netflix and the Culture of Reinvention’.

“De financiële wereld ziet dit als roekeloos. Maar de informatie is nooit uitgelekt”, schreef hij in het boek, dat vorig jaar uitkwam.

Lees ook:

(tb)

Meer