Netflix zal 14 miljard euro uitgeven aan originele content

Streamingdienst Netflix zit niet stil. Om relevant te blijven in de immer groeiende wereld van streaming heeft het 14 miljard euro over voor originele content.

Met 200 miljoen abonnees is Netflix de grootste streamingdienst van de wereld. De kapers op de kust als het groeiende Disney+ en HBO Max doen het bedrijf echter een versnelling hoger schakelen. Hoe meer diensten, hoe meer tijd er van Netflix wordt afgenomen. En laat het nu net dat zijn dat de Amerikaanse streamingdienst wil voorkomen.

Laagste groei in abonnees

Door de lockdowns vorig jaar zag Netflix een opmerkelijke stijging in abonnees. Maar nu de vaccinaties wereldwijd goed op gang zijn gebracht, brengen de mensen terug minder tijd door voor hun televisie of computer. Volgens de Amerikaanse nieuwssite Yahoo! was het resultaat dat de streamingdienst in het eerste kwartaal de laagste groei in abonnees had sinds 2013. Door de intense competitie binnen streaming en de verminderde lockdowns wereldwijd, moet Netflix dus initiatief nemen om de dominante speler te blijven.

9 miljard euro in 2020

14 miljard euro investeren in originele content is dus hun eerste zet, volgens Amerikaans magazine Variety. Het bedrag is deels zo hoog omdat er vorig jaar heel wat niet kon worden opgenomen door de lockdowns. De 14 miljard euro die nu wordt geïnvesteerd is dan ook betrekkelijk meer dan de 9 miljard euro van in 2020.

Contract met Sony

Met series als Bridgerton, Stranger Things en The Crown heeft Netflix heel wat kaskrakers in huis. Wat het in tegenstelling tot de concurrentie niet heeft, zijn de intellectuele eigendommen van grote franchises. Disney+ spant hier de kroon met Marvel en Star Wars. Netflix heeft wel een contract gesloten voor de films van Sony, maar hoopt nu vooral nog op kaskrakers in de trend van Tiger King of The Queen’s Gambit.

Meer