Winkels verkopen helft minder dan vorig jaar op eerste soldendag: ‘Laat winkelen in de bubbel toe’

De verkoop op de eerste dag van de solden lag dit jaar 50 procent lager dan een jaar geleden, blijkt uit een rondvraag van Mode Unie, de organisatie van zelfstandige modewinkels. Maar dat ligt niet alleen aan de coronacrisis.

‘De cijfers moeten enigszins genuanceerd worden’, zegt Mode Unie-directeur Isolde Delanghe. ‘De solden zijn dit jaar op maandag gestart, wat traditioneel een rustigere verkoopdag is. Vorig jaar begonnen de solden op vrijdag en in de kerstvakantie. Dat maakt verschil.’

Maar ook de coronamaatregelen spelen mee. Dat mensen verplicht alleen moeten shoppen, zet een duidelijke rem op de verkoop volgens de organisatie. ‘Mensen shoppen minder graag alleen en zeker herenzaken voelen dat omdat mensen daar vaker met hun partner gaan winkelen. Zolang aan de regel van één klant per 10 vierkante meter kan voldaan worden, zien we dus geen reden om shoppen in de bubbel niet toe te staan’, klinkt het.

Gebrek aan perspectief

Ook het feit dat de regering erop hamert dat winkelen best alleen voor essentiële zaken gebeurt, heeft invloed. Mode Unie roept op tot een positievere communicatie rond winkelen. ‘Sinds de heropening is het erg kalm in modewinkels, wat de verkoopcijfers ook bevestigen, dus dat maakt dat iedereen rustig en veilig kan winkelen.’

En tot slot speelt het gebrek aan perspectief de winkels parten. Er zijn geen evenementen of samenkomsten om naar uit te kijken, waardoor mensen minder snel nieuwe kleren gaan kopen. Komt daar nog eens bij dat de meeste mensen tegenwoordig online winkelen in de veiligheid van de eigen huiskamer.

Toch blijven de winkeliers positief. ‘Door de mindere verkoop de afgelopen maanden hangen er nog heel wat winterkleren in de winkels die klanten aan mooie kortingen kunnen scoren’, besluit Delanghe.

Meer