4 wereldbedrijven die hun klanten verrasten met een uniek idee waarover u nog nooit las

Elke week deelt Steven Van Belleghem op zijn Instagram-pagina een leuk customer experience-feit over sommige van de grootste bedrijven ter wereld. Hieronder een aantal van de leukste van de afgelopen weken.

Wist je dat Netflix meer dan 1 miljoen trailers voor ‘Narcos’ heeft gemaakt?

Voor de serie ‘Narcos’ zette Netflix een heuse YouTube-campagne op. De campagne bestond erin dat je een gepersonaliseerde video kreeg, op basis van drie segmenten: sport, business en lokale evenementen. Wanneer een consument zocht op een van die onderwerpen, kreeg hij of zij een gepersonaliseerde versie van zo’n ‘Narcos’-advertentie te zien op basis van die zoekopdracht. Zo zijn er maar liefst 1,4 miljoen variaties gemaakt voor 115 landen.

Wist je dat McDonald’s een omzetstijging van 6 procent had na de introductie van de bestelkiosken?

self-service McDonalds
Isopix

De reden achter de stijging in verkoopcijfers, is grotendeels te wijten aan het feit dat het gedrag van klanten is veranderd. Klanten zijn zodanig gewend geraakt aan het gemak en de snelheid van het online bestellen, dat ze steeds meer controle moeten hebben. Die controle om zelf je eigen keuzes te kunnen maken en alles zelf te kunnen samenstellen, willen ze ook terugvinden bij hun bezoek aan een restaurant. Daar zijn die restaurantkiosken van McDonald’s nu net voor ontworpen. Ze bieden een snellere en meer persoonlijke bestelervaring.

Wist je dat, als antwoord op de vraag om er logeerpartijtjes te houden, IKEA wereldwijd sinds 2011 ‘pyjamafeestjes’ in zijn winkels organiseert?

Het is duidelijk dat IKEA naar zijn klanten luistert. Er worden nu namelijk wereldwijd pyjamafeestjes georganiseerd, omdat men daar online steeds vaker op aandrong. Geselecteerde deelnemers krijgen goodiebags vol met slaapgerief. Ze genieten dan van een sleepover in een van de winkels en kunnen gebruikmaken van een yoga- en meditatiehoek. Verder krijgen ze ook nog ontbijt op bed en massages aangeboden.

Wist je dat voor elke Warby Parker-bril die wordt gekocht, een bril wordt uitgedeeld aan iemand in nood?

Warby Parker
Isopix

2,5 miljard mensen over de hele wereld hebben een bril nodig, maar kunnen er geen bemachtigen. 624 miljoen van hen kunnen niet goed leren of werken door hun visuele beperking. Om dit probleem aan te pakken, werkt Warby Parker samen met een handvol partners van over de hele wereld om ervoor te zorgen dat voor elke bril die iemand koopt, één bril wordt uitgedeeld aan iemand in nood.

De auteur Steven Van Belleghem begeleidt bedrijven om zich aan te passen aan de hedendaagse consument. Daarnaast is hij professor Marketing aan de Vlerick Business School. Dit artikel verscheen eerst op zijn blog.

Meer