“Waterstof is wat er gebeurt wanneer ingenieurs en economen niet met elkaar communiceren”: eerste testvlucht op waterstof in 2026

Airbus wil in 2026 een eerste testvlucht doen met een waterstofmotor. Vliegen op waterstof kent wel nog enkele serieuze obstakels.

Reizen met het vliegtuig zouden zeker 2 procent van de wereldwijde uitstoot van CO2 veroorzaken. Fabrikanten van luchtvaartuigen en luchtvaartmaatschappijen zijn daarom koortsachtig op zoek naar manieren om groenere vluchten te bekomen. 

De Europese vliegtuigbouwer Airbus zet assertief in op waterstof als toekomstige brandstof voor vluchten. Airbus slaat daarvoor de handen in elkaar met motorproducent CFM International, een joint venture van General Electric en het Franse Safran.

In een persbericht liet Airbus dinsdag weten dat het plannen heeft om tegen 2026 een eerste testvlucht met een waterstofmotor aan boord van een aangepaste A380 uit te voeren. In het jaar 2035 zouden waterstofvliegtuigen vervolgens een commercieel feit moeten zijn.

Maar hoe realistisch zijn die plannen eigenlijk? Er zijn namelijk heel problemen met het scenario van waterstofmotors aan boord van een vliegtuig.

De problemen van vliegen op waterstof

De grootste uitdaging voor het gebruik van waterstof als brandstof, is dat er heel wat zwaar materiaal aan boord van vliegtuig moet zijn. Daardoor zal een vliegtuig in de toekomst allicht minder passagiers en cargo kunnen meezeulen, zegt Richard Aboulafia, directeur van consultancybedrijf Aerodynamic Advisory tegen zakenzender CNBC.

Dat zou bovendien de reden zijn waarom Airbus gekozen heeft voor het A380-model voor de testvlucht. De A380 is met een lengte van 73 meter en hoogte van 24 meter het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Het vliegtuig zou genoeg ruimte aan boord hebben voor waterstoftoepassingen. “Waterstof is wat er gebeurt wanneer ingenieurs en economen niet met elkaar communiceren”, besluit Aboulafia.

“Enkel voor kleine eenheden”

Concurrent Boeing zal zich vanwege de problemen van waterstof fixeren op andere hernieuwbare vormen van brandstof. Boeing-CEO Dave Calhoun zei vorig jaar dat hij ook niet verwacht dat waterstof zal werken op grote schaal voor het jaar 2050. “Het zal enkel werken voor kleine eenheden”, meent de luchtvaartveteraan.

(kg)

Meer