Aantal klachten over energieleveranciers daalt lichtjes: over welke leverancier zijn we het minste tevreden?

Na een piek in 2022 is het aantal klachten over energieleveranciers lichtjes afgenomen, leert het activiteitenverslag van de Ombudsdienst Energie.

In het nieuws: De Ombudsdienst Energie heeft vorig jaar 24.615 vragen en klachten van Belgen ontvangen.

  • Dat is een daling met 8,5 procent ten opzichte van 2022. Toen stond de teller op 26.920.
  • “ Deze daling van het aantal klachten is minder sterk dan verwacht omdat we sinds het begin van 2023 toch een daling van de energieprijzen alsook meer stabielere prijzen hebben kunnen vaststellen. Anderzijds werden gezinnen en bedrijven in 2023 geconfronteerd met dure energiefacturen die nog het gevolg waren van de hoge en volatiele energieprijzen in 2022.”, stellen de Nederlandstalige ombudsman, Eric Houtman, en de Franstalige ombudsman, Maurice Bohet, vast.
  • Voorts waren er ook de problemen met het nieuwe dataplatform Atrias, en communicatieprotocol MIG6, dat het dataverkeer tussen energieleveranciers en distributienetbeheerders regelt. Ongeveer 30 procent van de klachten handelt over klanten die maandenlang op facturen moesten wachten of op de verwerking van een leverancierswissel of verhuizing. 
  • “Ten slotte stellen we wel een halvering vast van de klachten en meldingen over de telefonische of elektronische bereikbaarheid van energiebedrijven maar we zitten wel nog niet op het bereikbaarheids- en tevredenheidsniveau van vóór de energiecrisis”, voegen Houtman en Bohet eraan toe.

Toename klachten over Engie Electrabel

Details: Er waren over bijna alle leveranciers minder klachten. Engie Electrabel is de uitzondering.

  • Het aantal klachten over Engie Electrabel steeg van 4991 in 2022 naar 7.870 in 2023.
    • De ombudsdienst merkt op dat Engie Electrabel de grootste energieleverancier van ons land is. Het is dus geen verrassing dat er over dat bedrijf de meeste klachten zijn. Een directe verklaring voor de grote stijging is echter niet meteen te vinden in de cijfers. Bij alle soorten klachten die Ombudsdienst verzamelt, is Engie steevast de energieleverancier met het hoogste percentage.
  • De ombudsdienst heeft vorig jaar 5.172 klachten over Luminus ontvangen, tegenover 5.172 in 2022.
  • In 2022 waren er nog 3.381 klachten over TotalEnergies. Vorig jaar was dat cijfer gedaald tot 3.046.
  • Vorig jaar waren er 2.761 klachten over Eneco, tegenover 3.230 in 2022.
  • Het aantal klachten over Mega daalde van 5.471 in 2022 naar 1.714 in 2023.
    • Dit is een daling die in het oog springt. De kleinere speler tekende in 2022 en 2021 nog het hoogste aantal klachten op.
  • Over Elegant waren er vorig jaar 721 klachten. In 2022 waren dat er nog 991.
  • Tot slot zag de ombudsdienst het aantal klachten over Octa+ zakken van 559 naar 400.

Vergeet niet: De Consumentenombudsdienst heeft eerder deze week ook de cijfers van 2023 gepubliceerd. Uit dat rapport blijkt dat het aantal klachten van consumenten en bedrijven is gestegen tot een recordhoogte.


Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Meer