Consumentenombudsdienst ontvangt een recordaantal klachten

Het aantal klachten van zowel consumenten als ondernemingen is vorig jaar aanzienlijk toegenomen, leert het jaarverslag van de Consumentenombudsdienst. “Zelfs tijdens de coronacrisis, een periode waarin iedereen met moeilijkheden werd geconfronteerd, was er geen vergelijkbare piek”, klinkt het.

In het nieuws: De Consumentenombudsdienst heeft vorig jaar 15.618 meldingen gekregen van ontevreden consumenten en ondernemingen. Dat is een toename met net geen 1.500 in vergelijking met 2022.

  • De overheidsinstelling heeft voor 4.419 dossiers een bemiddelingsprocedure tussen consument en onderneming opgestart om zo tot een overeenkomst te komen. Dat is een stijging met 22 procent ten opzichte van 2022.
  • Daarnaast werden er 3.504 dossiers doorverwezen naar de bevoegde bemiddelingsdienst via het unieke loket van de Consumentenombudsdienst. 
  • In de overige gevallen ontvingen consumenten en ondernemingen gerichte informatie, zowel schriftelijk als telefonisch.
  • De gemiddelde behandelingstermijn van een dossier bedroeg vorig jaar 55 dagen.

Veel klachten gaan over de bouwsector

Details: In het jaarverslag lezen we ook over welke sectoren de meeste klachten gaan.

  • De bouwsector voert dat lijstje aan. “Nog meer dan in andere sectoren geldt hier dat goede en bindende afspraken noodzakelijk zijn en moeten nageleefd worden”, aldus de Consumentenombudsdienst. “Duidelijke afspraken vooraf over voorraden, leveringstermijnen en prijsstijgingen voorkomen verrassingen achteraf. Ook over betalingen moet duidelijkheid zijn: geen exuberante voorschotten of facturen die pas maanden later in de bus vallen.” Tegelijk merkt de overheidsinstelling op dat consumenten er zich bewust van moeten zijn dat gemaakte afspraken bindend zijn en dat contracten moeten worden nagekomen.
  • De meubelsector staat op de tweede plaats. Dat is geen verrassing voor Pieter-Jan De Koning, woordvoerder van de Consumentenombudsdienst. “Iedereen heeft meubels in huis, het is een grote sector, zeker in ons land. Maar net daarom is het ook nodig dat die sector een eigen ombudsdienst krijgt, net zoals de bouw. Het hoge aantal klachten bewijst dat”, zei hij donderdagochtend in een gesprek met ‘WinWin’ op Radio2.
  • Op plaats drie staan grote huishoudtoestellen, zoals stofzuigers en microgolfovens.

Meer details: De ombudsdienst deelde de klachten ook in op basis van waarover er geklaagd wordt.

  • De meeste klachten gaan over het niet leveren van producten of diensten, gevolgd door de wettelijke garantie die niet wordt toegekend. De Consumentenombudsdienst kreeg ook veel klachten over defecten.

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Meer