Twijfels over nieuwe regels voor supersonische vliegtuigen

De ontwikkeling van nieuwe regels voor supersonische vluchten kan in de luchtvaart een negatieve impact hebben op de inspanningen die de sector op het gebied van duurzaamheid overweegt. Dat hebben een aantal analisten tegenover het persbureau Reuters gezegd naar aanleiding van nieuwe discussies die bij de International Civil Aviation Organization (Icao) over de materie op de agenda staan.

De experts waarschuwen dat initiatieven om tegen het midden van het decennium nieuwe geluidsrichtlijnen voor de supersonische luchtvaart vast te leggen, de inspanningen van de industrie om de klimaatverandering te bestrijden zouden kunnen verzwakken.

“Het probleem zou daarbij tot meningsverschillen tussen de Verenigde Staten en een aantal Europese landen aanleiding kunnen geven”, voeren zij aan.

Concorde

De supersonische Brits-Franse Concorde voerde bijna twee decennia geleden zijn laatste vlucht uit. “Een panel luchtvaartexperts van de Verenigde Naties wil tegen het midden van dit decennium de supersonische geluidsnormen, die al vele tientallen jaren van kracht zijn, actualiseren”, stipt Reuters aan.

“Onder meer het Amerikaanse bedrijf Boom heeft zich achter die plannen geschaard.” Boom mikt op de bouw van een supersonisch vliegtuig dat minder vervuiling en lawaaihinder zou veroorzaken dan de Concorde, die rijke passagiers en beroemdheden over de Atlantische Oceaan liet reizen.

Ondanks zijn verleden met de Concorde, heeft Frankrijk zich daarentegen tot doel gesteld om nieuwe procedures voor de inzet van toekomstige supersonische vliegtuigen uit te stellen. Frankrijk krijgt daarbij de steun van Noorwegen en Zweden. De drie landen merken op dat de sector zich prioritair moet concentreren op de implementering van emissieregels voor subsonische vluchten.

Richtlijnen

De International Civil Aviation Organization is verantwoordelijk voor de uitvaardiging van de regelgeving in de luchtvaart. “Vliegtuigfabrikanten hebben deze normen ruim vooraf nodig om ervoor te zorgen dat ze aan de officiële verwachtingen voldoen”, benadrukt Dan Carnelly, vice-president van de International Coordinating Council of Aerospace Industries Associations.

“Geen enkele fabrikant kan het risico nemen miljarden dollars te investeren om een nieuw product te ontwerpen en te testen, zonder gegarandeerd te zijn dat de technologie niet het risico loopt kort na zijn lancering te worden verboden.”

“De discussie is essentieel voor een nichemarkt die in de luchtvaart mogelijk duizenden banen zou kunnen creëren”, merkt Reuters op. Boom plant de bouw van een fabriek in North Carolina en heeft al orders van United Airlines ontvangen.

Maar critici waarschuwen dat de aandacht voor die problematiek momenteel tijd en expertise zou opeisen die beter zou worden besteed aan de vermindering van de emissies van de sector. Carnelly waarschuwt echter dat een gebrek aan regelgeving in een vroeg stadium zou kunnen leiden tot een lappendeken van uiteenlopende lokale voorschriften.

Meer