In 2025 zullen 2.000 supersonische jets een netwerk van honderden steden verbinden

Het is perfect mogelijk om op relatief korte termijn een vliegtuigvloot uit te bouwen met tweeduizend supersonische jets die honderden bestemmingen over de hele wereld binnen enkele uren kunnen bedienen. Dat zegt Blake Scholl, oprichter en chief executive van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boom Supersonic. Scholl beweert dat zijn bedrijf in staat zal zijn supersonische vliegreizen betaalbaar te maken voor een breder publiek, waarbij een enkele reis van Londen naar New York vanaf 2.000 pond zou kunnen worden aangeboden. Dat is vergelijkbaar met een huidig ticket voor een reis in business class.

Concorde

“Boom Supersonic is een van de bedrijven die de commerciële luchtvaart aan supersonische snelheden wil laten herleven,” zegt Hugh Morris, redacteur luchtvaart bij de Britse krant The Telegraph. “Dat is niet meer gebeurd sinds de Concorde vijftien jaar geleden definitief uit dienst werd genomen.”

Boom Supersonic heeft een prototype ontwikkeld voor een straalvliegtuig dat vijfenvijftig passagiers kan vervoeren en een snelheid van 1.451 mijl per uur kan halen. Dat is 100 mijl per uur sneller dan de Frans-Britse Concorde. Boom Supersonic hoopt tegen het midden van het volgende decennium met passagiersvluchten te kunnen beginnen.

2.000 vliegtuigen, 500 bestemmingen

Volgens Scholl zal zijn bedrijf een wereldwijd netwerk kunnen uitbouwen met tweeduizend vliegtuigen die vijfhonderd bestemmingen over de hele wereld kunnen bedienen. Op dit ogenblik zijn er wereldwijd ongeveer 23.600 operationeel. Er zijn echter slechts twee modellen – de Boeing B737 en de Airbus A320 – die meer dan tweeduizend toestellen in dienst hebben.

Virgin Atlantic, Japan Airlines en nog twee andere maatschappijen – waarvan de naam voorlopig onbekend blijft – hebben al interesse in het project van Boom Supersonic laten blijken.

Geluidsmuur

De nieuwe generatie supersonische vliegtuigen zal volgens Scholl ook een antwoord kunnen bieden aan de kritieken waarop onder meer de Concorde botste. “De Concorde was gebouwd met technologie van de jaren zestig van de voorbije eeuw,” benadrukt Scholl.

“Het toestel verbruikte gigantische hoeveelheden brandstof. Dat zal bij de nieuwe generatie supersonische vliegtuigen niet meer het geval zijn. Ook voor de geluidsoverlast bij het doorbreken van de geluidsmuur, waardoor in het verleden alleen boven de oceaan supersonische snelheden konden, zal een oplossing kunnen worden aangereikt.”

Breed publiek

Boom Supersonic heeft al duizenden uren tests in windtunnels georganiseerd. Scholl hoopt tegen het einde van dit jaar in Californië met testvluchten van start te kunnen gaan.

Hij is er ook van overtuigd dat supersonische vliegreizen stapsgewijs voor het brede publiek toegankelijk zullen worden. “Op dit ogenblik kan een prijs van 5.000 pond voor een trans-Atlantische vlucht nog altijd duur lijken in vergelijking met economische klasse,” geeft hij toe. “Wie zich echter kan veroorloven om in een duurdere klasse te reizen, kan ook een ticket betalen om die afstand in de helft van de tijd te overbruggen.”

Ook Boeing, Airbus en Lockheed Martin hebben plannen voor de ontwikkeling van supersonische vliegtuigen. Scholl zegt er echter van overtuigd te zijn dat Boom Supersonic potentiële rivalen te vlug zal af zijn.

Bekijk de Boom Supersonic hier:

Zo verlopen de testen van de supersonische jet

Meer