Klokkenluider getuigt op hoorzitting: “Boeing negeert werknemers die problemen aankaarten”

Vliegtuigbouwer Boeing probeert al een tijdje zijn slechte reputatie te redden, na een reeks ongelukken en defecten. Maar dat lijkt steeds moeilijker te worden, nadat een klokkenluider in een hoorzitting getuigde dat er al jaren niets met zijn opmerkingen werd gedaan.

Waarom is dit belangrijk?

De schadevergoeding die Boeing moest betalen na eerdere ongelukken, zorgde voor een flinke financiële kater bij het bedrijf. Als het tot een nieuwe rechtszaak en veroordeling komt, ziet het er niet goed uit voor de vliegtuigbouwer.

In het nieuws: Kwaliteitsingenieur Sam Salehpour werd wandelen gestuurd na zijn bemerkingen over verschillende vliegtuigen van Boeing.

  • Na zijn lancering in 2017, waren er in 2018 en 2019 twee ongevallen met de Boeing 737 Max. Daarbij kwamen in totaal 346 mensen om het leven. Vervolgens werden alle toestellen van dat type wereldwijd aan de grond gehouden. Boeing trof een schikking met het Amerikaanse ministerie van Justitie en betaalde een boete van 2,3 miljard euro.
  • In januari deden er zich opnieuw problemen voor met een Boeing 737 Max. Op beelden die de wereld rondgingen, is te zien dat het vliegtuig een plugdeur miste. Dat was tijdens de vlucht losgekomen, omdat de juiste sleutelbouten ontbraken.
  • Volgens Salehpour werden zijn bemerkingen over de veiligheid van de 737- maar ook de 787-toestellen niet serieus genomen, vertelde hij tijdens een hoorzitting in de Amerikaanse Senaat. “Ik heb deze problemen drie jaar lang aangekaart. Ik werd genegeerd. Er werd mij gezegd dat ik geen vertragingen mocht veroorzaken. Er werd mij, eerlijk gezegd, verteld dat ik mijn mond moest houden.”
  • De klokkenluider getuigde zelfs dat hij punaises in zijn autobanden aantrof. “Er heerst een cultuur van bedreiging als je problemen aankaart”, vertelde hij dan ook.

Verdediging van Boeing op losse schroeven

Gevolgd: Boeing blijft zich verdedigen, maar houdt weinig geloofwaardigheid over.

  • Volgens Boeing zelf waren er geen problemen van enige materiaalmoeheid bij het testen van de 737. De Federal Aviation Administration, die onderzoek voert naar de deurkwestie, kwam alvast tot de conclusie dat “er meerdere gevallen” waren waarbij Boeing tekortschoot in de veiligheids- en productiestandaarden.
  • Het verhaal van Salehpour wordt bevestigd door luchtvaartingenieur Javier de Luis, die een rapport over Boeing publiceerde. “Werknemers horen dat veiligheid de grootste prioriteit is, maar ze merken dat dit enkel het geval is als bepaalde productiemijlpalen worden bereikt.”
  • Ook de verhalen over een angstcultuur bij het bedrijf zijn correct, volgens de Luis. Hij getuigde dat werknemers in theorie worden aangemoedigd om problemen aan te kaarten, maar vervolgens merken dat ze geen bonussen of promotie krijgen.
Meer