Stellantis versterkt positie op markt voor autodelen; BMW en Mercedes kiezen voor andere route

Het autoconcern Stellantis neemt het platform Share Now, een joint venture van zijn Duitse sectorgenoten BMW en Mercedes-Benz, over. De twee Duitse constructeurs willen zich in hun mobiliteitsalliantie in de toekomst meer toespitsen op de ontwikkeling van software. Share Now is actief op de markt van het autodelen.

Financiële details over de verkoop werden niet meegedeeld. Volgens de Italiaanse krant La Repubblica zou echter met de verkoop van Share Now een bedrag van ongeveer 100 miljoen euro zijn gemoeid.

Wereldleider

Stellantis wil op het gebied van autodelen een wereldleider worden. Het concern gebruikt de overname van Share Now dan ook om zijn bestaande activiteiten in de sector verder uit te breiden. “De overeenkomst toont de verschillende benaderingen die autofabrikanten tegenover de toekomst van hun sector hanteren”, zegt Tom Narayan, analist bij Royal Bank of Canada, in een commentaar op de transactie. 

“Vele constructeurs proberen nieuwe bronnen van inkomsten aan te boren. Daarbij zoeken ze naar strategieën die verder gaan dan de loutere verkoop van voertuigen. Vooral de ontwikkeling van nieuwe mobiliteitsdiensten geniet daarbij een grote aandacht. Maar niet iedereen volgt hetzelfde traject.”

“De transactie tussen Stellantis en zijn Duitse sectorgenoten bevestigt de overtuiging dat premiumfabrikanten zoals BMW en Mercedes zich vooral zullen concentreren op het particulier autobezit en minder interesse zullen tonen voor vlootdiensten”, verduidelijkt Narayan.

“Daarentegen kan worden verondersteld dat constructeurs zoals Stellantis, die zich in sterkere mate op de afzet van grotere volumes toespitsen, wel een grotere belangstelling voor deze alternatieve inkomstenstromen zullen laten blijken.”

Door de verkoop van hun divisie autodelen, zullen BMW en Mercedes-Benz zich in de toekomst op de twee resterende delen van hun samenwerking rond mobiliteitsdiensten toespitsen. Allereerst is er Free Now, een app die het boeken van auto’s, taxi’s, e-scooters en e-bikes mogelijk maakt. Maar daarnaast is er ook nog Charge Now, een platform dat gebruikers de kans biedt om laadinfrastructuur te boeken.

Omzetgroei

De transactie maakt deel uit van de plannen van Stellantis om de inkomsten van zijn mobiliteitsdivisie Free2move te laten groeien. “Midden dit decennium moet de afdeling een inkomen van 700 miljoen euro genereren”, benadrukt Brigitte Courtehoux, hoofd van Free2move. “Aan het eind van dit decennium zou dat bedrag verder tot 2,8 miljard euro moeten zijn opgelopen. Er wordt echt op een versnelling van de omzet ingezet.”

Stellantis benadrukte dat de overname Free2move in staat zou stellen om veertien grote Europese steden en 10.000 voertuigen aan zijn huidige activiteiten op het gebied van autodelen toe te voegen. Momenteel beschikt Free2move over een vloot van 2.500 wagens. Door de transactie krijgt Stellantis naar eigen zeggen ook toegang tot 3,4 miljoen bijkomende klanten.

Courtehoux erkende dat het wagenpark van Free2Move niet voor 100 procent naar merken van Stellantis zal overstappen. Wel zou het de bedoeling zijn om het aandeel van de merken van het moederbedrijf in de vloot van Free2Move geleidelijk op te drijven.

(kg)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20