Spoorwegindustrie werpt zich op als belangrijke groeisector voor robotica

Over een periode van drie maanden tot eind februari werden door de spoorwegindustrie tweeëntwintig patentaanvragen in verband met robotica ingediend. Dat betekende een opmerkelijke stijging tegenover dezelfde periode twaalf maanden voordien, toen er slechts over zeven aanspraken gewag werd gemaakt.

Dat blijkt uit een analyse van consulent GlobalData over de wereldwijde patentactiviteit in de robotica-industrie.

Disruptieve meerwaarde

“Ook in de spoorwegindustrie is er een duidelijke interesse voor het gebruik van robotica”, merken de analisten op. “Dat blijkt duidelijk uit de toename van het aantal patentaanvragen dat in de sector kan worden opgetekend.”

“De toekenning van patenten volgt trouwens eenzelfde patroon als de aanvragen. Tijdens de periode van drie maanden tot eind februari werden in de sector in totaal acht patenten toegewezen. Tijdens hetzelfde tijdsbestek twaalf maanden eerder was er sprake van vier vergunningen.”

“Robotica is een van de belangrijkste sectoren die bedrijven de volgende jaren een belangrijke disruptieve meerwaarde kan opleveren”, merkt GlobalData op. “Ondernemingen die beslissen om in deze technologieën belangrijke investeringen te doen, zullen daarvan later de vruchten kunnen plukken.”

In het rapport wordt tevens opgemerkt dat Uber Technologies zich de voorbije periode in de spoorwegsector als de grootste innovator op het gebied van robotica heeft opgeworpen.

Opgemerkt wordt dat het Amerikaanse bedrijf tijdens de periode van drie maanden tot eind februari tien aanvragen heeft gedaan voor patenten die in de spoorwegindustrie kunnen worden ingezet. Tijdens hetzelfde tijdsbestek twaalf maanden voordien had het bedrijf zes aanvragen laten optekenen.

Op de tweede plaats staat het Zuid-Koreaanse concern Samsung Heavy Industries met vijf octrooiaanvragen voor robotica, gevolgd door de Amerikaanse pakketbezorgers FedEx (4) en United Parcel Service (2).

Japan

De toepassingen van robotica in de spoorwegsector zijn bijzonder groot. Onder meer wordt gewezen op het gebruik van robots die, aangestuurd door virtuele realiteit, kunnen worden ingezet om de elektriciteitsleidingen van de spoorverbindingen te controleren of te herstellen.

De technologie wordt onder meer toegepast door de West Japan Railway Company (JR West), dat het systeem samen met twee andere Japanse bedrijven heeft ontwikkeld voor het uitvoeren van werken die voor mensen te risicovol zouden kunnen zijn.

De robots worden gecontroleerd door menselijke operatoren, die gebruik kunnen maken van een bril met virtuele realiteit en een afstandsbediening.

Verder zijn er ook nog talloze toepassingen rond automatische treinen, die niet langer een bestuurder nodig hebben.

Meer