Renault, eigenaar van Lada, deelt mee in de klappen na de sancties tegen Rusland

De Franse autobouwer Renault kreeg maandag op de beurs een dreun van ruim 8 à 9 procent in een eerste reactie op de jongste economische sancties tegen Rusland.

Renault is als hoofdaandeelhouder van de lokale autoconstructeur Avtovaz de belangrijkste westerse autoconstructeur die in Rusland actief is. De Russische staat is de minderheidsaandeelhouder.

Avtovaz bouwt de auto’s van het merk Lada, met een marktaandeel van 21 procent de populairste wagens in Rusland. Dat legendarische automerk was met hoekige budgetwagens in de jaren zeventig en tachtig ook aanwezig in het West-Europese straatbeeld, maar legt nu vooral de focus op de eigen thuismarkt.

Renault bouwt in zijn drie Russische fabrieken ook andere modellen uit de groep, waaronder de Renault Captur, de Dacia Duster en een model van Nissan, voornamelijk voor de lokale markt.

De Russische productielijnen dreigen nu echter ernstig verstoord te worden door de economische sancties tegen Rusland. Volgens het persbureau Reuters zijn productieverstoringen vanaf deze week onvermijdelijk omdat de levering van cruciale onderdelen, waaronder computerchips, stilvallen. “Een gevolg van grenscontroles en gedwongen veranderingen in de bestaande logistieke routes”, zo wordt de autobouwer geciteerd.

Franse staat

Renault, dat nota bene de Franse staat als belangrijkste aandeelhouder (15 procent van het kapitaal) heeft, is daarmee wellicht het Franse industriebedrijf dat het zwaarst getroffen wordt door de sancties tegen Rusland.

Maar vooral op middellange termijn staat veel op het spel. Renault-Nissan is sinds 2008 actief in Rusland, dat almaar belangrijker werd voor de groep. De Russische markt is intussen de belangrijkste afzetmarkt na Frankrijk. In aantal verkochte voertuigen is het verschil (vorig jaar: 521.710 tegenover 482.264 eenheden) niet zo gek groot meer.

bron: Renault

Analisten zijn ook nog volop in de weer om de mogelijke impact op de financiering van de Renaults Russische activiteiten in te schatten, mochten Russische bedrijven voor lange tijd afgesneden blijven van de internationale kapitaalmarkten.

Als de Russisch-Oekraïense oorlog zou leiden tot een harde breuk tussen Rusland en het Westen, dreigt Renault dus een van de pineuten te worden. Het zal ongetwijfeld een van de vele elementen zijn waarmee de Franse president Emmanuel Macron rekening zal houden bij het bepalen van zijn houding tegenover het Kremlin.

(mah)

Meer