Eerste schip dat Oekraïne mocht verlaten heeft eindelijk een afnemer gevonden voor lading graan

De Razoni, een schip dat onder de vlag van Sierra Leone vaart, werd vorige week wereldberoemd, nadat het als eerste schip terug graan uit Oekraïne kon verschepen. Maar op dinsdag bleek dat de koper het graan niet meer wou hebben, omdat het vijf maanden te laat aankwam. Nu heeft de Razoni toch nog een afnemer kunnen vinden voor zijn lading.

Het schip is intussen onderweg naar de Turkse havenstad Mersin, nadat de originele koper in het Libanese (niet te verwarren met de Libische hoofdstad) Tripoli het graan niet meer wou betalen. De voornaamste reden daarvoor is de wachttijd, maar ook bezorgdheden over de kwaliteit van het graan zouden een rol hebben gespeeld. 

In Mersin wacht een nieuwe afnemer voor de 26.000 ton graan aan boord van de Razoni. Dat meldde een woordvoerder van de Joint Coordination Centre (JCC), een gezamenlijk inspectieteam bestaande uit ambtenaren van de Russische Federatie, Turkije, Oekraïne en de Verenigde Naties (VN), aan Business Insider. Een woordvoerder van de organisatie zei dat het had gesproken met de scheepsagent die het schip vertegenwoordigt.

Graandeal

Dat de Razoni zijn graan afzet, zal een symbolische overwinning zijn voor de graandeal. Die werd op 22 juli door Rusland en Oekraïne ondertekend in Turkije, dat samen met de VN als bemiddelaar optrad, en zou ervoor moeten zorgen dat schepen op een veilige manier graan uit de Oekraïense havens moeten kunnen exporteren. Rusland zou die niet aanvallen, zolang het als deel van de JCC de schepen kan inspecteren.

Voor de deal werd ondertekend, werd de Oekraïense graanexport via zee tegengehouden door een Russische blokkade. Ook zouden beide landen zeemijnen in en rond de zeevaartroutes hebben geplaatst, om elkaar te hinderen. Daardoor konden honderdduizenden tonnen graan niet worden verscheept, wat wereldwijd tot scherp stijgende voedselprijzen leidde. 

Export terug op gang

Oekraïne was voor de oorlog een van de grootste exporteurs van graanproducten. Het land exporteerde zo’n tien procent van al de tarwe in de wereld. Ook zonnebloemolie en maïs behoren tot de producten die het uitvoerde. Door de blokkade van Rusland, die van februari tot juli duurde, ontstond in veel landen de kans dat een ware voedselcrisis zich zou ontplooien. 

Intussen lijkt die export terug op gang te komen: al minstens veertien schepen met graan en andere voedingswaren hebben de Oekraïense havens op moment van schrijven al verlaten. Volgens Oekraïne zal daardoor vanaf nu terug drie miljoen ton goederen per maand kunnen worden geëxporteerd, de helft van het vooroorlogse cijfer

(fjc)

Meer