Eerste graanschip uit Oekraïne mag op zoek naar nieuwe koper: “Vijf maanden te laat”

De Razoni, het graanschip dat op 1 augustus uit de haven van Odessa vertrok met 26.527 ton maïs aan boord, dobbert momenteel doelloos rond in het oosten van de Middellandse Zee. Maandag zou het schip aankomen in de Libanese haven Tripoli, waar het zijn lading kon lossen. De koper weigert nu echter: het schip is immers vijf maanden te laat.

Op 1 augustus slaakte Oekraïne, en bij uitbreiding de wereld, een kreet van opluchting. De haven van Odessa kon opnieuw gebruikt worden om goederen, voornamelijk graan, te exporteren uit Oekraïne. Sinds de invasie van Rusland was de haven geblokkeerd: Oekraïne legde zeemijnen voor de kust om een Russische landing vanop zee onmogelijk te maken, Rusland plaatste extra mijnen om de export uit de haven plat te leggen.

Half jaar later

Nu, meer dan een half jaar later, kwamen beide landen tot een akkoord, met bemiddeling van Turkije, dat de graanexport weer mogelijk maakt. De Razoni vertrok als eerste schip; voornamelijk om het pad te effenen voor volgende exportschepen.

Na een succesvolle doortocht van de Zwarte Zee en de zeestraten aan Istanboel belandde de Razoni in de Middellandse Zee, waarna het koers zetten richting Tripoli. Verwachte aankomst: maandag 8 augustus.

In Tripoli kwam het schip echter nooit voor anker te liggen. De koper van het graan wil niet betalen: “Volgens de informatie die aan de afzender van het Oekraïens graan aan boord van de Razoni werd verstrekt, weigert de koper in Libanon de cargo door de vertraging in leveringstermijn (meer dan vijf maanden). Nu zoekt de afzender een nieuwe koper, ofwel in het Libanese Tripoli, of in een andere havenstad”, deelde de Oekraïense ambassade in Libanon mee.

Geen gigantisch probleem

De annulatie van de levering is echter geen gigantisch probleem voor de Oekraïense graanexport. Vrijdag vijf augustus vertrokken nog drie graanschepen uit de havens van Odessa en het intussen ook vrijgemaakte Tsjornomorsk, de Polarnet, Rojen en Navi Star. Die schepen vervoeren in totaal 58.000 ton maïs en varen respectievelijk naar het Turkse Kerasu, de Britse haven van Teesport en een haven in Ierland.

Sinds de Razoni vertrok staat de teller zelfs al op twaalf schepen, met een totaal exportvolume van zo’n 250.000 ton graan. Maandag werd ook de haven van Pivdennyi vrijgemaakt om schepen te laten uitvaren.

(lb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20