Na Frankrijk wil ook België Black Friday uitstellen

België zal volgende week wellicht geen Black Friday organiseren. De regering wil met de sector afspraken maken om de koopdag, die normaal vrijdag op de kalender staat, te schrappen. Dat heeft Pierre-Yves Dermagne, federaal minister van Economie, gezegd.

Omdat een groot gedeelte van winkels – alleen verkopers van zogenaamde essentiële goederen niet – door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus de deuren gesloten moeten houden, zou Black Friday de kloof met de digitale retail nog doen toenemen. 

Om dat probleem aan te pakken, zal de regering volgens minister Dermagne contact opnemen met de grote digitale verkopers, zodat een uitstel zou kunnen worden afgesproken.

Op Black Friday bieden winkels allerlei promoties aan. Dit jaar zullen echter alleen verkopers van essentiële goederen hun deuren kunnen openen. Er moet dan ook verwacht worden dat vele consumenten zich tot de online verkopers zullen wenden. Daardoor dreigen de fysieke winkels, die door de online concurrentie vaak al onder toenemende druk staan, een sterk omzetverlies te lijden.

Gelijk speelveld

Door een uitstel van de koopdag wil de regering naar eigen zeggen naar een gelijk speelveld streven. Het uitstel zou er moeten voor zorgen dat de fysieke winkels door de organisatie van Black Friday op een latere datum alsnog op een betere verkoop zouden kunnen rekenen.

De regering kan de online sector echter niet dwingen om promotionele acties te stoppen. Daarom wil minister Dermagne met grote online verkopers – zoals Bol.com of Amazon – gesprekken aanknopen. Ook in Frankrijk heeft de regering beslist om Black Friday uit te stellen.

Black Friday beloofde dit jaar nochtans een recordeditie te worden. Dat bleek al uit een onderzoek van het online betaalplatform Klarna. Daar werd bij het Belgische publiek een grote interesse vastgesteld om die dag te gaan shoppen. Nu hebben vele consumenten met digitale aankopen kennis gemaakt. Daardoor zijn ze ook meer aan het online kanaal gewend geraakt. Het onderzoek van Klarna toonde dan ook aan dat vele consumenten in de toekomst een groter deel van hun aankopen online zouden doen.

Meer