Laatste dag voor Uber in Californië? Rechtszaak is ook belangrijk voor Europa

Op donderdag velt de rechtbank in Californië een belangrijk oordeel over hoe Uber-chauffeurs gezien moeten worden. Zijn het personeelsleden of freelancers?

In het nieuws: Taxibedrijf Uber klampt zich vast aan de laatste strohalm. Tenzij het bedrijf nog een beroepsprocedure rond krijgt, sluiten de deuren van Uber in Californië. Hetzelfde geldt voor Lyft, dat 16 procent van zijn omzet in de Amerikaanse staat draait.

Waar gaat de rechtszaak over? Uber ziet zijn chauffeurs niet als personeel, maar als freelancers. Dat scheelt een flinke slok op de financiële borrel, maar de staat Californië is het daar nadrukkelijk niet mee eens. De zaak werd al eens beslecht, nu heeft Uber tien dagen om zich te voegen. Of ze nemen al hun Californische chauffeurs aan, of ze sluiten.

Wat gaat er gebeuren? Uber stuurde al een pushmelding naar alle chauffeurs om te zeggen dat de kans bestaande is dat Uber op vrijdag stilvalt. Het gaat voor alle duidelijkheid enkel over de diensten van Uber Californië.

Waarom is dat belangrijk bij ons? Ook in Europa woedt momenteel een debat over bezorgdiensten. UberEats, Just Eat Takeaway, Delivery Hero en dergelijke diensten werken allemaal onder hetzelfde principe. Daarbij is de chauffeur in een soort onderaanneming. In sommige landen is dat legaal drijfzand. Verzekeren of niet? Fiets of auto voorzien of niet? Het zijn vragen waar momenteel vooral ad hoc op gereageerd wordt. Uber wordt momenteel in verschillende landen geweerd omdat het tussen de lijnen van de wet opereerde.

Nu al aan het gebeuren: Jitse Groen, de CEO van Just Eat Takeaway, beloofde vorige week nog om zijn mensen als personeel te behandelen. Ze zullen dus verzekerd worden en rechten opbouwen. Dat doet Groen wellicht niet uit humanitaire overwegingen, maar omdat de sector onder zware politieke druk staat. Het is dus zelf de boel opruimen, of wachten tot regulatoren komen met wettelijke druk. Dat zou dan weer serieus wat centen kunnen kosten, waar Groen ongetwijfeld op anticipeert.

Ook dat nog: Corona, natuurlijk. Het tweede kwartaal van 2020 zette Uber in met een stevig omzetverlies door de wereldwijde pandemie. UberEats scoorde dan wel weer, het is sowieso een tak van het bedrijf die relatief winstgevend is.

Meer