Omzet Uber stuikt in elkaar, maar maaltijdbestellingen verdubbeld

Het coronakwartaal doet de omzet van Uber als een pudding in elkaar zakken, maar scoort nog net boven de verwachtingen van analisten.

Uber is door corona zowat 29 procent van zijn omzet kwijt. Vorig jaar deze tijd stond die op 3,17 miljard, dit kwartaal draaide Uber 2,24 miljard dollar omzet.

Minder ritten, meer eten

Het kwartaalrapport van Uber was wisselwallig. Er reden minder mensen met Uber, zelfs met de coronacrisis in het achterhoofd. De taxidienst was goed voor 3,05 miljard dollar, terwijl analisten daar 3,47 miljard dollar hadden voorspeld. Een jaar eerder was dat nog ruim 12 miljard dollar.

Met Uber Eats gaat het dan weer prima. De maaltijdbezorgingsdienst scoorde boven verwachting. Dat Uber Eats meer afleverde, mag niet verbazen aangezien iedereen in lockdown ging. Uber Eats bracht 6,96 miljard dollar op, bijna 400 miljoen meer dan de verwachte 6,57 miljard dollar. Het gaat om ruim een verdubbeling op jaarbasis.

Of nog: de vraag naar de taxidienst zakte met 73 procent ineen tegenover dezelfde periode een jaar eerder, terwijl er 113 procent meer maaltijden werden afgeleverd. Uber Eats is daardoor de grootste divisie geworden. Maar de taxidienst is wel winstgevend, de maaltijdleveringen zijn dat niet.

Geen luxeproduct meer

Op de aandeelhoudersvergadering van Uber zei CEO Dara Khosrowshahi: ‘De Covid-crisis heeft besteldiensten een basisproduct gemaakt in plaats van een luxe’. Hij gelooft er sterk in dat Ubergebruikers ook na de pandemie eten zullen blijven bestellen via Uber.

Overigens is de taxidienst in verschillende landen aan een ander tempo aan het herstellen. ‘Als steden opnieuw bewegen, doet Uber dat ook’, aldus Khosrowshahi. In de Verenigde Staten betekent dat dat Uber tot 85 procent van de auto’s aan de kant moest zetten. In Frankrijk, Spanje en Duitsland viel het aantal ritten met slechts 35 procent ten opzichte van vorig jaar.

Nadat Covid-19 om zich heen begon te slaan, heeft Uber snel ingegrepen: 14 procent van het personeel werd de deur gewezen, dat zijn 3.500 mensen. De elektrische fiets-poot van Uber, Jump, werd verkocht aan Lime.

Meer