Internetziekenhuizen zijn in opmars in China

De aandelen van JD Health, de gezondheidsafdeling van de Chinese e-commercereus JD.com, schoot meer dan 75 procent omhoog bij zijn beursdebuut. Het bedrijf haalde 3,5 miljard dollar op in de grootste beursgang van het jaar in Hongkong. Het is illustratief voor de populariteit van internetziekenhuizen in China.

JD Health, dat geneesmiddelen verkoopt en online medische diensten levert, maakte vandaag zijn opwachting op de beurs van Hongkong. Er werden aandelen ter waarde van 3,5 miljard dollar verhandeld, en de prijs schoot onmiddellijk de lucht in.

Het is de grootste beursgang van een Aziatisch bedrijf uit de gezondheidsindustrie. Het afgelopen jaar zochten zieke Chinezen en masse hun heil bij het online platform. Het aantal medische consultaties dat JD Health uitvoerde steeg van 200.000 tot maar liefst 2 miljoen per maand. De waardering van het nieuwe bedrijf ging van 7 miljard dollar naar 28 miljard.

Investeerders volgden de patiënten naar de online gezondheidsbedrijven. Andere private initiatieven zagen de recordinvesteringen graag komen. Andere Chinese techgiganten zoals Baidu, Tencent en ByteDance staan dan ook te trappelen om hun eigen online gezondheidsafdelingen naar de beurs te brengen.

Pandemie als katalysator voor digitale dokter

De voorbije maanden werden allerlei digitale medische platforms in China ingeschakeld in de strijd tegen de pandemie. Vanaf april regelde Ali Health de omkadering voor nucleïnezuurtests, een sneltest voor het coronavirus, in meer dan 30 binnenlandse steden. JD Health en WeChat, de sociale media-app van Tencent, leverden de diensten ook in een tiental steden.

Daarbij maken ze online reserveringen en betaaldiensten voor lokale ziekenhuizen, en behandelen ze de testresultaten. Mensen hoeven maar één keer naar het ziekenhuis voor de test, terwijl de rest online kan. Zo worden lange wachtrijen in de hospitalen vermeden.

Maar ook consultaties voor diagnose en behandeling gebeuren door de pandemie steeds meer online. Volgens de Chinese koepelorganisatie voor ziekenhuizen boden slechts zes openbare ziekenhuizen in Peking online medische diensten aan. Momenteel zijn er minstens 60 hospitalen in de Chinese hoofdstad die hun consultaties deels online afhandelen.

Groei noopt tot regulering

De epidemie zorgde dus voor een doorbraak van online gezondheidsplatforms, het gebruikersbestand steeg exponentieel. Nu meer Chinezen opnieuw fysieke ziekenhuizen bezoeken door de versoepelingen, wordt gekeken naar manieren om de sector duurzaam te laten groeien.

Door de plotse groei is er ook nood aan meer regulering. De Chinese geneesmiddelenwaakhond maakt zich zorgen over de kwaliteit van medicijnen die online verkocht worden. De Chinese koepelorganisatie voor ziekenhuizen waarschuwt dat de kwaliteit van medische behandelingen moet verbeteren, en dat het bereik van de online diensten moet uitgebreid worden naar afgelegen gebieden, alvorens blinde groei na te streven. De roep om uniforme normen te ontwikkelen om internetziekenhuizen en online apotheken te reguleren klinkt luid momenteel.

Toch zien de Chinese autoriteiten in de internethospitalen en online apotheken ook een manier ook kwalitatieve gezondheidszorg te brengen naar afgelegen gebieden. De dekking van de gezondheidszorg is een oud zeer in China, waar de beste artsen en apparatuur zijn geconcentreerd in bepaalde ziekenhuizen in de grote steden.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20