Hoe entertainen we ons in tijden van corona? Een blik op onze mediaconsumptie

In tijden van lockdowns zal het niemand verbazen dat veel mensen hun mediaconsumptie enorm opschroeven. Maar verandert die ook fundamenteel, in vergelijking met normale tijden? Een overzicht van de mediaconsumptie in coronatijden.

Uit een rapport van de Britse marktonderzoeker GlobalWebIndex blijkt dat 80 procent van de Amerikaanse en Britse ondervraagden méér content consumeert sinds de corona-uitbraak. Vooral televisie, YouTube, Netflix en TikTok zijn geliefkoosde media. Alleen zijn we niet op de courante tijdstippen voor het scherm te vinden. In prime time, zeg maar tussen 19 en 22 uur ’s avonds, kijken we zelfs minder televisie. De nieuwe piek ligt ’s middags, tussen 11 en 14 uur.

Video op de eerste plaats

Naar wat kijken we dan? Enerzijds zijn er veel mensen die extra nieuwsupdates volgen. Zo zijn ook de middag- en avonduitzendingen van Het Journaal en VTM Nieuws aan een duidelijke remonte bezig. Op zondag 22 maart noteerde Het Journaal van 13 uur meer dan 1 miljoen kijkers, terwijl de middaguitzending het normaal niet tot de top 20 van de kijkcijfers schopt. De avonduitzendingen bereikten op sommige avonden in de lockdown zelfs samen 2,5 miljoen kijkers, wat behoorlijk ongezien is.

Internationaal blijkt het Netflix-programma ‘Tiger King’ een enorm succes. De documentaire vertelt het verhaal een bizar conflict van de eigenaar van een privé-zoo en de oprichter van ‘dierenrechtenorganisatie’ Big Cat Rescue, met uiteraard een tijger in de hoofdrol. Een vreemd verhaal dat in vrijwel alle landen de lijst van meest bekeken programma’s sierde. De makers kregen trouwens prompt de opdracht van de Amerikaanse filmstudio 20th Century Fox om ook een film uit het verhaal te puren.

Muziekstreaming delft onderspit

Al onze aandacht voor video gaat ten koste van muziek. Het gebruik van online muziekdiensten, zoals Spotify of Apple Music, nam in de Verenigde Staten een duik tot het laagste niveau in een jaar. Volgens sommige experts ligt het gebrek aan nieuwe muziek hier aan de oorzaak. Verschillende muzikanten hebben de release van hun nieuwe album uitgesteld, omdat ze toch geen optredens kunnen geven. Speelt ook mee: nu iedereen verplicht thuis zit, wordt er minder gependeld naar het werk. En laat dat net het ideale moment zijn om muziek te beluisteren.

‘Iedereen influencer’ is eveneens een trend. Zowat elk sociaal medium ondervindt een stijging in het aantal gebruikers én interacties. Instagram heeft het over een verhoogde activiteit van 20 procent in de Verenigde Staten. In Frankrijk en Spanje loopt die zelfs op tot 25 procent. Het Verenigd Koninkrijk spant echter de kroon, met een verhoogde activiteit van bijna 40 procent. Bovendien sturen Instagram-gebruikers, in vergelijking met pre-coronatijden, 13 procent méér ‘verhalen’, foto’s die na 24 uur automatisch verdwijnen, de wereld in.

Samen een gezelschapsspel?

Het hoeft ten slotte niet allemaal digitaal te zijn. Amerikaanse speelgoedverkopers merken een serieuze heropleving van fysieke spelletjes. De snelstgroeiende categorie is die van puzzels, bordspelen en speelkaarten (+ 228 procent). Ook bouwpakketten (+ 76 procent) en knutselgerief (+ 70 procent) doen het erg goed in de Verenigde Staten. Dichter bij huis merkt de West-Vlaamse speelgoedwebshop Fairplace een duidelijkere meerverkoop van trampolines en gocarts. Daar speelt het goede weer van de voorbije dagen een rol.

Conclusie: tijdens deze coronatijden zijn heel wat nieuwe tendensen ontstaan, die terug te brengen zijn op één punt. De mensen hebben meer tijd dan vroeger. Het is dan ook interessant om in de gaten te houden hoe de mediaconsumptie zich zal aanpassen na de strenge lockdowns. Terug naar vroeger? Of blijven bepaalde trends een verworven recht?

Meer