Amazon Music sluipt naar concurrenten Apple en Spotify

Met 55 miljoen gebruikers knokt Amazon Music zich een plekje in markt van muziekstreaming, die al jaren gedomineerd wordt door Spotify en Apple.

Opmerkelijk: het is uitzonderlijk dat de internetgigant naar buiten komt met concrete cijfers over zijn muziekstreamingdienst. ‘Het voelt aan alsof we nu een schaalniveau bereikt hebben dat de moeite is om over te communiceren’, geeft Steve Boom, de topman van de divisie toe aan FT.

Het cijfer van 55 miljoen muziekliefhebbers slaat op zes verschillende betaalformules, waaronder ook de gratis versie. Maar Amazon benadrukt aan de Britse zakenkrant dat het ‘bijna allemaal’ betalende gebruikers zijn.

The bigger picture? Hoewel Amazon al sinds de jaren ’90 muziek – fysieke cd’s en mp3-bestanden – aanbood op zijn platform, maakte het bedrijf van Jef Bezos behoorlijk laat zijn intrede op de streamingmarkt. Pas in de herfst van 2016, terwijl Apple zijn dienst in 2014 al voorstelde. Het Zweedse Spotify was zelfs al voor 2010 actief.

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de twee concurrenten kunnen terugvallen op een stevigere ledenbasis. Al lijkt de afstand met Apple te slinken, want Apple Music beschikte deze zomer over 60 miljoen abonnees. Spotify blijft echter afgetekend marktleider met 113 miljoen betalende leden en 248 miljoen maandelijkse gebruikers.

Het succes: Amazon Music is erin geslaagd om de kloof relatief snel te dempen. De jarenlange ervaring in het e-commercevak speelde daarbij een grote rol. Maar ook een slimme prijsstrategie moet u hen nageven. Consumenten hebben zoals gezegd de keuze tussen zes formules, gaande van gratis tot 15 dollar per maand.

Amazon doet zijn concurrenten op dat vlak zelfs wat pijn. De internetgigant verkoopt dezelfde service als Spotify en Apple aan dezelfde prijs van 10 dollar per maand. Maar klanten die een Amazon Prime-abonnement – gratis bezorging! – of een Echo-toestel hebben, betalen respectievelijk 8 en 4 dollar per maand.

En? Amazon deelt niet mee wat de muziekpoot hen opbrengt, maar volgens analisten gaat om een fractie van de omzet. Wel is het zo het aantal abonnees op één jaar tijd met 50 procent groeide. In een stilaan verzadigde (Amerikaanse) streamingmarkt is dat opmerkelijk. Experts wijten die groei aan het feit dat Amazon erin slaagt om oudere klanten of gezinnen over de streep te trekken.

Meer