Hoe auto’s steeds veiliger worden voor vrouwen

Vrouwen lopen meer risico op letsels nadat ze in een auto stappen dan mannen. Een studie van een onderzoeksteam van de Universiteit van Virginia is er een van velen die aantonen dat vrouwen bij auto-ongelukken aanzienlijk meer kans hebben op een ernstig letsel of dodelijke afloop.

In de studie van de Universiteit van Virginia uit 2019 werd gekeken naar gedetailleerde data over letsels en risicotrends bij inzittenden die betrokken waren bij frontale botsingen. Het gaat over inzittenden die op het moment van de botsing een gordel droegen.

De resultaten toonden ondubbelzinnig aan dat vrouwen een veel hoger risico liepen op verschillende soorten verwondingen dan mannen. De resultaten bleken consistent, ondanks het feit dat de onderzoekers factoren als leeftijd, lengte, body mass index (BMI) en zelfs het modeljaar van de auto controleerden.

Hoewel het rapport suggereert dat bepaalde biomechanische factoren (zoals botmineraaldichtheid) kunnen bijdragen aan verschillen in letseltolerantie, lijkt het ontwerp van auto’s in bredere zin de oorzaak te zijn. Bij een auto-ontwerp horen crashtests. En bij die tests wordt er helemaal geen rekening gehouden met het vrouwelijke lichaam. De crashtest-dummies die bij die tests worden gebruikt, zijn namelijk gebaseerd op de gemiddelde man.

Vrouwvriendelijke auto’s

In 2019 zette Volvo het E.V.A.-initiatief (Equal Vehicles for All) op poten. Dankzij E.V.A. werden meer dan 40 jaar aan gegevens over crashtests gedeeld met de rest van de auto-industrie. Onderzoek op basis van deze gegevens heeft de Zweedse autofabrikant in staat gesteld verschillende nieuwe manieren te bedenken om vrouwelijke inzittenden beter te beschermen.

De stoelen van Volvo zijn bijvoorbeeld zo ontworpen dat het risico op een whiplash (een blessure waar vrouwen meer kans op lopen) met de helft wordt verminderd. De invoering van de opblaasbare gordijnairbag heeft dan weer het gevaar op hoofdletsels (vooral bij kleinere vrouwen) met maar liefst 75 procent verminderd. Het bedrijf ontwikkelde ook de eerste zwangere crashtest-dummy, waardoor onderzoekers precies konden vaststellen welke gevolgen de veiligheidsgordel en de airbags zouden kunnen hebben voor een vrouw en haar foetus.

Dus, wat heeft de toekomst in petto?

Nu de wereld in sneltempo evolueert naar elektrische mobiliteit, is het interessant om vast te stellen dat het aantal schadeclaims voor elektrische voertuigen (EV’s) ongeveer 40 procent lager ligt dan voor gelijkaardige conventioneel aangedreven modellen. Dat zeggen gegevens van het Highway Loss Data Institute. Dit is waarschijnlijk te wijten aan het grotere gewicht van EV’s en het lagere zwaartepunt, als gevolg van de plaatsing van de batterijpakketten. Zo kreeg de volledig elektrische Volvo XC40 P8 Recharge onlangs van het Insurance Institute for Highway Safety de Top Safety Pick Plus-onderscheiding.

Vooruitgang van deze aard is gunstig voor zowel mannen als vrouwen, maar natuurlijk vooral voor vrouwen. Auto’s worden veel veiliger voor hen vanaf ze beter vertegenwoordigd zijn in het veiligheidsontwerp.

(am)

Meer